Tako rzecze rzecznik Play

Dlaczego 4G?

Wbrew temu co można przeczytać w różnych miejscach wczoraj nie stał się cud, nikt niczego sobie nie wymyślił i nikt nikogo nie okłamuje. Dlaczego 4G?

Na konferencji pokazaliśmy bardzo ważny slajd:

celowo go nie tłumaczyliśmy ponieważ zależało nam oryginalnym cytacie z grudniowej opinii ITU. Naszym zdaniem nastąpił „substantial level of improvement” w porównaniu z mającym już prawie 10 lat UMTSem.

Zobaczcie sami tabelę:

Nie wszysycy muszą wiedzieć co to jest ITU.

Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (International Telecommunication Union – ITU) to jedna z organizacji, wyspecjalizowanych agend ONZ, ustanowiona w celu standaryzowania oraz regulowania rynku telekomunikacyjnego i radiokomunikacyjnego. Zrzesza ona 192 państwa członkowskie oraz ponad 700 operatorów, kompanii nadawczych, instytucji naukowych i technicznych ? publicznych i prywatnych, stanowiąc tym samym forum wymiany idei, wiedzy, technologii oraz współpracy rządów i przedsiębiorców w dziedzinie globalnych sieci telekomunikacyjnych i związanych z nimi usług.

ITU uchwala międzynarodowe regulacje i traktaty dotyczące zarządzania częstotliwościami i satelitami, które stanowią ramy dla późniejszych regulacji krajowych. Wspiera również procesy wypracowywania standardów umożliwiających połączenia pomiędzy systemami telekomunikacyjnymi odmiennymi pod względem technologicznym oraz wspomaga rozwój telekomunikacji w krajach rozwijających się.

W ramach działalności standaryzacyjnej ITU wydaje rekomendacje, w których ustanawia standardy umożliwiające kompatybilność między sieciami telekomunikacyjnymi. Rekomendacje te, których istnieje obecnie ponad 3000, nie mają wiążącego charakteru, jednak są powszechnie przestrzegane ze względu na ich międzynarodowe zastosowanie i wysoką jakość gwarantowaną przez obecność w organizacji krajów członkowskich oraz czołowych światowych przedsiębiorstw z branży telekomunikacji.

Owszem  nasi konkurenci wdrażają szybszą technologię – jak na przykład HSPA+ DC. Dlaczego jej nie nazywają 4G? Tego nie wiem. Widocznie taka decyzja nie zapadła jeszcze w Paryżu. W końcu ITU ogłosiło swój dokument w grudniu a w globalnych korporacja decyzje podejmowane są zdecydowanie dłużej niż w PLAY.

No dobra, przesadziłem z tymi niemrawymi korporacjami:

AT&T

T-Mobile

A teraz o szybkościach i gruszkach na wierzbie.

Cytat z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo Telekomunikacyjne dostępnej na stronie Ministerstwa Infrastruktury (cytat ze s. 26-27):

Założenia Projektu Ustawy Prawo Telekomunikacyjne (PDF)

[?]

Propozycja zmian w art. 56 ust. 3 ma na celu uzupełnienie katalogu obligatoryjnych elementów umowy zgodnie z wyliczeniem wskazanym w art. 20 dyrektywy o usłudze powszechnej, o takie elementy jak:

[?]

  • minimalną gwarantowaną prędkość transferu danych w ramach świadczonej usługi dostępu do sieci Internet, która nie może być niższa niż 90% prędkości oferowanej lub prezentowanej w materiałach informacyjnych lub promocyjnych.

Określenie minimalnej gwarantowanej prędkości transferu danych w ramach świadczonej usługi dostępu do sieci Internet ma na celu także wyeliminowanie problemu zawyżania prędkości transferu danych w ofertach promocyjnych kierowanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych do potencjalnych abonentów. Prawie wszyscy dostawcy usługi dostępu do Internetu zabezpieczają się bowiem w umowach z klientami wskazując, że oferowane prędkości są prędkościami maksymalnymi, a które w zasadzie nigdy nie wystąpią w praktyce.

Ratio legis tego przepisu jest wprowadzenie uczciwej konkurencji bazującej na realnych danych i przejrzystych zasadach. Przedsiębiorcy powinni bowiem rywalizować na rynku oferując gwarantowane prędkości.

Ale przecież to tylko projekt i zawsze może zdarzyć się cud i posłowie uznają, że ta zmiana jest anty-konsumencka i zmiana nie przejdzie. Jeżeli przejdzie to już nie będzie można mówić o szybkościach 48 czy 150 Mb/s. Bo to przecież gruszki na wierzbie ;-)

Na naszej konferencji nie mówiliśmy nic konkretnego o szybkościach. Na to musicie poczekać do naszych konferencji produktowych, które już wkrótce. Ważne jest to, że w kwietniu już ponad 4000 naszych nadajników będzie pracować w technologii HSPA+. Dlatego możemy śmiało powiedzieć, że to jest i będzie największa sieć szybkiego mobilnego netu w Polsce.

najważniejszy slajd z konferencji:

Garść ciekawych linków:

Telepolis.pl – UMTS900 P4 – kto straci, a kto zyska?

Spider’s Web – 4G nie znaczy nic

P.S.

Wojtku, proszę trzymajmy się starej dobrej zasady, że nie komentujemy ofert konkurencji. Ja chętnie napisałbym coś o Ofercie Dopasowanej i jej rewolucyjnym charakterze, ale tego nie zrobię ;-) A co do tropików pod Berlinem to też słyszałem o nich legendy. Może w maju wyrwiesz się ze mną z  twierdzy na Twardej i przejdziemy się sprawdzić jak tam jest? Wszystkie koszty biorę na siebie, ale mam jeden warunek. Po drodze będziemy sprawdzać zasięg szybkiego mobilnego netu. Ja nasze 4G – Ty Wasze HSPA+DC ;-) PEACE !

Komentarze

  1. muchakk napisał(a):

    Co z tymi zje**** kodami! Jakim cudem za działanie kodów odpowiada zewnętrzna firma, a nie PLAY. Dlaczego przez taki długi czas (około miesiąc) Play nie zajął żadnego stanowiska w tej sprawie(czy Ty Marcinie!). To jawna kpina z klienta!! Raportuj

    • PlayPlay napisał(a):

      Podeślij mi proszę numer i możliwie dokładną porę kiedy próbowałeś korzystać z kodów. Oczywiście napisz jakich. Wszystkie osoby, które mają tego typu problemy proszę o maile. marcin.gruszka@playmobile.pl w tytule „KODY” Zajmę się tematem.Raportuj

      • odchodzi4 napisał(a):

        ciekawe Marcinie zajmiesz sie kodami tak samo jak poruszysz temat Play24. Przypomnę tylko że ddluk opisał Play24 które ciaglę nie działa a słowny rzecznik poinformował ze ustosunkuje się w tej sprawie juz w krótce na blogu. I jak widać ani widu ani słychu i nie ma żadnego info w tej sprawie od dawien dawna

        Dla przypomnienia zapraszam http://www.blogplay.eu/2010/12/01/oficjalne-stanoRaportuj

        • leonginus napisał(a):

          P24 działa i to super . Zmieniła się "szata graficzna" i jest duzo fajniej. Co on ma ci napisać? Może że nie umiesz wbić się do P24? Raportuj

          • davidcie napisał(a):

            Popieram – czasem downtime jest konieczny do upgrade systemu, a to akurat sobie bardzo cenię że takie upgrade'y są w Play zdecydownaie częściej niż w innych sieciach. Wcześniej byłem w Orange i ich Orange Online jest o generację do tyłu w porównaniu do Play24 – mimo, że działało zawsze. Raportuj

      • hehe napisał(a):

        W końcu ITU ogłosiło swój dokument w grudniu a w globalnych korporacja decyzje podejmowane są zdecydowanie dłużej niż w PLAY.

        Pytanie za 2 puszki po browarze i skórkę cytryny z namiotowego Berlina ;) Definicja AKTUALNA 4G ;) i robimy PEACE !

        Ps. LUDZIE rewoluszja właze na p24, przecieram przepite oczy, czuje się jakoś nie swojo, jakoś tak schludnie EUROPEJSKO i mniej krzykliwie, To teraz Marcinie poprosimy by zrobila sie lzejsza, przynajmniej by sie krocej ladowala, nawet góógel ma opcje zwykle www bez flejsha dla gorszych polaczen w gmailu. Raportuj

      • muchakk napisał(a):

        Dzwoniłem do waszego BOKU przed chwilką. Konsultant powiedział, że problem jest znany i czekacie na interwencje zewnętrznej firmy. W wolnej chwili oczywiście prześle odpowiedniego maila. Poczytaj na telepolis ( forum), a zobaczysz jak wiele osób ma problemy z tymi dziadowskimi kodami! Jak to ma tak działać to zróbcie jakąś alternatywę żeby z telefonu można było sprawdzić stan pakietów na bieżąco. Raportuj

      • jahu napisał(a):

        Dzięki za maila popatrz z łaski swojej na odpowiedź! Raportuj

        • Łukasz Tomczyk napisał(a):

          ZMIENILI TROCHĘ WIZERUNEK P24 WIDZIAŁEŚ? Raportuj

          • jahu napisał(a):

            rzeczywiście teraz wygląda o wiele lepiej. Raportuj

            • Qper napisał(a):

              fajny, ale w dalszym ciągu brakuje mi ważnych rzeczy

              1) info o sumie doładowań w danym miesiące kalendarzowym
              2) ważności pakietów
              3) posortowanie pakietów w zakładce usługi – ogólny bałagan
              4) w play fresh brak możliwości zmiany danych kontaktowych w zakładce dane osobowe
              5) problemy z efakturą – obraz faktury na którym możemy wszystko ukazuje się kilka dni po wystawieniu.
              Raportuj

            • Qper napisał(a):

              i w dalszym ciągu są problemy z terminowy włączaniem pakietów…

              Włączenie pakietu tanich połączeń międzynarodowych trwało ponad 30h.
              Musiałem pisać kolejne reklamacje. Nie wiem dlaczego Play nie przestrzega własnego regulaminu.

              Podobnie miałem z pakietami 100 min do Play

              Czy nie można coś z tym zrobić?! Raportuj

            • Qper napisał(a):

              6) w usługach mają ucięty opis programu doładowań co zgłaszam im już od miesięcy – do tej pory mają problem z poprawieniem zwykłego opisu, który ucina się w połowie… Raportuj

      • Kazek napisał(a):

        Od kilku dni mi tez nie dzialaja kody ! *111# nie dziala ! mojej dziewczynie ktora ma tez play dzisiaj od 17 do tej pory nie udalo sie sprawdzic stanu pakietow play online w telefonie!( dokladnie o 2 dni!) na play24 pisze ze ma 12MB a z konta juz z15 zloty zabralo za transfer danych! nie byloby w tygodniu dnia w ktorym kody by dzialaly! firma Play kojarzy i mi sie od jakiegos czasu z DZIADOSTWEM! wiecznie problemy z play24 albo z krotkimi kodami! jest godzina 2:10 wlasnie wklepalem *111# i komunikat! przepraszamy. usluga jest chwilowo nie dostepna. sprobuj pozniej! tylko ze probuje juz od kilku dni! dajcie spokoj . jezeli nic sie nie zmieni szybko to dwa numery przenosze do innej sieci! co z tego ze macie tanio jak dziadostwo! wole zaplacic wiecej ale zeby mi wszysto dzialala jak w szwajcarski zegarku! rozumie ze to jest tylko sprzet ! oprogramowanie itp ze moze sie cos spierd…. ale nie kur… co chwile!!! Raportuj

      • muchakk napisał(a):

        Mail wysłany! ;-) Raportuj

      • Darek napisał(a):

        pisalem do Ciebie tyle razy,nic zes nie pomogl,to nie Ty powinienes byc Rzecznikiem a Pan Zbyszek,przynajmniej on doprowadzil moja sprawe do konca. Raportuj

    • Jakub napisał(a):

      kup sobie abonament w który nie musisz wpisywać kodów, idź się wyżyć na czym innym niż na telefonie i klawiaturze, gorzej niż EMO -.- Raportuj

  2. mPablo napisał(a):

    Z niecierpliwością będę czekał na zapowiadane konferencje produktowe :-) Raportuj

  3. Jacek Krasnodębski napisał(a):

    Oj widzę że Pan Wojtek swoją wypowiedzią trochę dopiekł Panu Marcinowi. A dla mnie te licytacje przypominają boje polityków o to która to Rzeczypospolita jest, trzecia czwarta a może piąta, a w kraju nic się nie zmienia.
    "Po drodze będziemy sprawdzać zasięg szybkiego mobilnego netu. Ja nasze 4G – Ty Wasze HSPA+DC ;-) PEACE" to jest klucz Panie Marcinie, pokażcie że działacie szybciej na większym terenie, bo akurat to że gdzieś tam za górami za lasami na pewnej pomarańczowej wyspie internet jest w HSPA+DC jakoś mnie średnio interesuje ;)
    Raportuj

    • Jacek Krasnodębski napisał(a):

      ps
      piszę te posty z miejscowości wczasowej w której pobliżu tylko play postawił nodeB a W3 mają to w … nie mówiąc o Plusie który miesiąc po podpisaniu umowy wyłączył (zlikwidował) sobie nadajnik będący w pobliżu. Ale oczywiście moje 7 dniowe testy wypadły dobrze i umowa trwa płacę za coś co leży w szufladzie. Efekt jestem przeniesiony ze wszystkimi numerami do Play choć w Plusie byłem od samego początku powstania tej sieci. Raportuj

    • Cudotwórca napisał(a):

      Tylko, że zwykle czytając blog rzecznika TP/Orange na temat nowych ofert, nowości i cudów w Orange, dosyć często klnę pod nosem, ale tym razem WJ trafił siekierką w pieniek i mogę się z nim zgodzić.
      Z 4G w Play oraz powyższą informacją rzecznika nie zgadzam się, bo to zwykły chłyt marketingowy.
      No ale taka praca rzecznika, za to mu płacą, że musi świecić oczami za firmę, chociaż marketing i PR wymyślili kompletne bzdury. Raportuj

      • Jacek Krasnodębski napisał(a):

        ja chciałem tylko napisac ze W3 reklamuje siec hsdpa+ i swoje predkosci tymczasem dzialaja one w bardzo ograniczonych lokalizacjach. Szczerze mówiąc to w plusie ciezko wyciagnac powyzej 2,5 Mbit i to w blizko 100 tysięcznej miejscowości. Pewnie ze to marketing bo nie wazne jak ta siec sie nazywa, co z tego ze dana technologia pozwala na jakies niebotyczne transfery skoro i tak ich czlowiek nie uswiadczy.
        Podsumowując, wprowadzanie coraz nowszych technologii (a tym bardziej nazewnictwa) nie ma sensu jeśli ich w pełni nie wykorzystamy. OPERATORZY WYKORZYSTAJCIE W PEŁNI HSDPA A POTEM POROZMAWIAJMY JAKĄ JESZCZE TECHNOLOGIĘ MOŻNA ZASTOSOWAĆ. Raportuj

  4. madhunt3r napisał(a):

    "Wszystkie koszty biorę na siebie, ale mam jeden warunek. Po drodze będziemy sprawdzać zasięg szybkiego mobilnego netu. Ja nasze 4G – Ty Wasze HSPA+DC ;-) PEACE"

    Mocne, jestem za! :D Raportuj

  5. Jacek napisał(a):

    Panie Gruszka… przyznaj się Pan ze skruchą i nutką pokory że PRZESADZILIŚCIE troszkę! 4G to to mojemu półtorarocznemu synkowi nie wciśniecie i nie zmienią tego żadne "slajdy"! Na slajdach to ja sobię mogę Nowy Jork, będąc w Wąchocku oglądać! Prawda wygląda tak że aby mieć o 5% lepsze te Wasze tragiczne połączenia to muszę w roamingu PLUS-a być cały czas zalogowanym i to też ociera się o tragiczną jakość! Kilkanaście tygodni temu pisałem do Pana i tych dwóch pań w sprawie pewnej historii która mi się przydażyła z firmą PLAY, nawet łaskawie dwóch zdań nie raczył Pan skrobnąć do mnie w odpowiedzi… nie dosyć że w D… mają klienta Wasi pracownicy infolinii, to również rzecznik ze swojej pozycji Pana na włościach ma głęboko klientów. Dodam tylko że historię o której Panu pisałem już przygotowałem w pełnej krasie do publikacji. A jutro napiszę sobie do Pana Wojtka… A CO! :):):) Zawsze lubiłem Play, ale ostatnie wydarzenia i pogorszenie się jakości usług to porażka na całej linii……. i to pseudo 4G tego nie zmieni! Hehehehe… Żenada! Raportuj

    • PlayPlay napisał(a):

      Panie Jacku…nie daję rady odpisywać na wszystkie maile ;-( jest ich tak dużo, że nie mógłbym robić nic innego. A co do zasięgu. Po to właśnie mamy roaming krajowy. Proszę korzystać z PLUSA a ja poszukam tego maila i zobaczę, czy można pomóc.Raportuj

      • Jacek napisał(a):

        Ja Panu go jeszcze raz prześlę… właśnie za chwilkę! Korzystam z PLUSA, ale tragedia i z nimi na zadu…u w Gorzowie Wielkopolskim jest! Ciągłe problemy z zasięgiem! Przez 2 lata mojej zabawy w PLAY było wszystko OK, od kilku miesięcy TRAGEDIA! I na dodatek sądzę że PLUS celowo gorszą jakość połączeń w roamingu oferuje! Ponieważ czasem jest to normalnie żenujące pytać się kogoś po drugiej stronie czwarty raz co powiedział! I nie jest to wina telefonu. A za to w macierzystej sieci to 1/4 miasta z przerywanym zasięgiem! Raportuj

        • Mac Prada napisał(a):

          Ja nie wiem o co chodzi, czasami coś się dzieje z różnymi nadajnikami ale to rzadkość a jak już się trafi to w telefonie sprawdzam jakie mam dostępne nadajniki w zasięgu i się przełączam, robiłem tak na BB i na iP normalna sprawa.

          I jeszcze Panie Marcinie chciałbym dodać, że przydała by się jakaś mapka dla ludzi którzy już mają play (mapka na play24 np) na której można było by zaznaczać miejsca w których nie ma zasięgu sieci.
          Nie zawsze jest to miejsce gdzie mieszkamy, może to być miejsce pracy albo nie wiem plac zabaw dla dzieci.
          Iść do salonu i zgłaszać, że tutaj i tutaj przydałby się zasięg to trochę lipa, myślę że po pewnym czasie na takiej mapce zaczęło by się pojawiać coraz więcej takich miejsc, a miejsca z największą ilością osób które je zgłaszają mogłyby się doczekać nadajników. Raportuj

        • xyzy napisał(a):

          Mi działa wyśmienicie wszystko w Gorzowie a rozmawiam bardzo dużo tylko na zasięgu play <3G czy też 4 w krótce;p > Raportuj

      • Jacek napisał(a):

        Mail raz jeszcze wysłany. Mam nadzieję na jakąś odpowiedź! Raportuj

  6. zibi napisał(a):

    Napisz maila. Mi ten koleś pomógł Raportuj

  7. Wasyl napisał(a):

    Fajne predkosci i co z tego skoro 1Mb/s narzucone przez operatora Raportuj

  8. blablabla napisał(a):

    Tylko z jednym się zgodzę tzn. z opinią o komentarzu W.J. i popieram Play że nie komentuje ofert konkurencji- punk dla was. Godne zachowanie.
    Natomiast pozostała część wpisu denerwuje mnie jeszcze bardziej niż wczorajsze info o "4G". Idziecie w zaparte a fakty świadczą na waszą niekorzyść- sety czy nie.
    Dodatkowo sugerujecie że inna niż wasza opinia opiera się na niewiedzy a tak nie jest. Powołujecie się ochoczo na ITU. Warto jednak zobaczyć co ta instytucja ma do powiedzenia ogólnie a nie tylko chwytać się jednego fragmentu pojedynczego komunikatu. Warto też zestawić to z nazwami używanymi w Polce i Europie i prędkościami jakie się kryją za tymi nazwami.
    Amerykanie to nie Polacy- widać po reakcjach.
    PS. Kiedyś chyba "Patyczak" a potem PP śpiewali:
    Gdziekolwiek ruszysz się,
    tam wszyscy mówią ci,
    że laska musi mieć duże cyce.
    Gdziekolwiek ruszysz się,
    tam wszyscy trąbią, że
    tak mają laski w Ameryce.

    A ja jestem punk,
    w ramach walki z wszystkimi schematami,
    a ja jestem punk,
    lubię laski z małymi cyckami!
    Kończę i życzę sobie i wam mniej marketingu a więcej działań ( np. odpalenie nadajników które już stoją czas jakiś i milczą)
    Pozdrawaim
    Raportuj

  9. albrecht napisał(a):

    Mnie to wygląda na wspieranie się "interpretacją" definicji, żeby wszystko było atrakcyjniejsze, zamiast dopasowania technologii (koszty!!!!) do wymogów definicji 4G.

    Tak jak w filmie "The Onion Movie": Trzeba zmniejszyć liczbę otyłych Amerykanów, zmieniając definicję otyłości… Raportuj

  10. Paweł Janusik napisał(a):

    Marcin, do tej pory 4G było przejawem nadchodzącego LTE. To że ITU zmieniło punkt widzenia to nie powód żeby od razu ogłaszać sieć P4 siecią 4G. Zważ jakie mamy społeczeństwo. Wiecznie marudzące, wiecznie niezadowolone, siedzące non stop na speedtest.net i za każde odchylenie od parametrów sieci chcące spalić operatora na stosie :) (tekst należy czytać ze zrozumieniem). W każdym razie z tym 4G kogoś poniosło i już :) Raportuj

  11. Cudotwórca napisał(a):

    Jest też coś takiego jak pITU pITU :) Raportuj

  12. Bartek Dul napisał(a):

    Tak trzymać Panie Marcinie ;) high five! Raportuj

  13. @allastra napisał(a):

    mhm… 4G to przede wszystkim dobry chwyt marketingowy, po drugie prognoza co zrobi konkurencja która ciągle śpi i nie potrafi zachęcić swoich stały abonamentów do przedłużenia umów a po trzecie sprawdzenie jaka będzie reakcja. Najgorsze jest to że podczas re konfiguracji nadajników (podejrzewam z 3G na 4G) i to w piątek ubiegłego tygodnia padają wszystkie usługi dotyczące play online – życzę rychłego za żegnania problemu. PS. Panie Marcinie, dużo sił w odpieraniu zarzutów i pretensji… Raportuj

  14. […] z czym nie będę cytował tylko poproszę Was o przeczytanie tekstu dostępnego tutaj – Dlaczego 4G? Podziel […]Raportuj

  15. xyzy napisał(a):

    wg mnie śmieszne ale sensowne , w jU eS ens Eaj używają terminu 4G to czemu nie u nas ? Raportuj

  16. […] This post was mentioned on Twitter by Przemysław Pająk, Blog Play. Blog Play said: Dlaczego 4G? http://blogplay.pl/2011/01/dlaczego-4g/ […]Raportuj

  17. krzysiek_kili napisał(a):

    Wszyscy sceptycy powiedzcie szczerze – kiedy (Waszym zdaniem) w Polsce miałoby powstać prawdziwe 4G?

    No właśnie… Raportuj

    • Paweł Janusik napisał(a):

      Prawdziwe 4G już działa od jakiegoś czasu ;) We wrześniu 2010 uruchomił je Mobyland. Raportuj

      • Maciej Sopolak napisał(a):

        Szkoda, że oferta jest… no… ten tego… ;) Raportuj

      • krzysiek_kili napisał(a):

        i ilu Polaków jest w zasięgu tej usługi? Raportuj

        • blablabla napisał(a):

          1) Wydaje mi się że pracujesz w Play.
          Jeśli tak trochę dystansu zachowaj i pokory, jeśli nie to chociaż trochę dystansu.
          2) Niezależnie o punktu 1 dowiedz się co oznacza słowo "sceptyk" ponieważ go właśnie nadużywasz.
          3) Twoje pierwsze pytanie jest zupełnie bez sensu i w ogóle niema związku z tematem
          4) Drugie pytanie sens posiada natomiast nie ma związku z pierwszym, a nawet jak by miało to pierwsze sensu nie zyska w ten sposób ergo błądzisz od początku i nigdzie nie dojdziesz w ten sposób.
          5) nie napisałem tego na złość, ale naprawdę nie mogę wytrzymać jak ludzie mimowolnie lub z premedytacją (tego nigdy nie wiem) pomijają podstawy podstaw retoryki a nawet erystyki o prawdzie materialnej nie wspominając. Dość mam tego serdecznie.
          Pozdrawiam
          Raportuj

          • krzysiek_kili napisał(a):

            1) pracowałem
            2) używam go, gdyż podchodzicie krytycznie do całej otoczki marketingowej… może fakt, nieodpowiednie słowo (to może nie jest jakieś niedowierzanie czy coś), ale ogólnie krytycyzm…
            3) moim zdaniem ma związek – tudzież pytanie pierwsze mogłoby być połączone z tym drugim…
            4) j.w.
            5) ja rozumiem, że każdy może mieć swoje zdanie itepe itede… ale po prostu staram się jakoś w miarę merytorycznie każdemu odpowiedzieć na jego zarzuty… Raportuj

            • Maniek napisał(a):

              Czyli mamy prawdziwe i nieprawdziwe 4G.
              Właśnie nadużywanie tego ostatniego ściągnęło na Play zasłużoną falę krytyki.
              A Play dodatkowo jeszcze wykastrował nieprawdziwe 4G, czyli mamy do czynienia z eunuchem 4G w Play. Raportuj

  18. @allastra napisał(a):

    krzysiek_kili – według mnie, najprędzej to będzie jesień tego roku, ja tutaj trzymam kciuki za rozwiniętą technologię LTE, która według mnie zapewni godne miano 4G+. Raportuj

  19. Jacek Jacku napisał(a):

    na forach, stronach, wszedzie wrze, że 4G to ściema, ale kogo to tak obchodzi? do klientów dotrze, że internet będzie w większej ilości lokalizacji i że zasięg własny Play (a i tak ponad połowa klientów w salonach nie wie o roamingu krajowym) się poszerza. poza tym po raz kolejny dotrze, ze Play jest najbardziej multimedialny. zawsze się znajdzie ktoś, kto będzie chciał rozliczanie co kilo, więcej pakietów, darmowe pakiety, smarfony za grosz etc., ale usługi to nie rozdawnictwo. jak to się zmieni, to będę pierwszy w kolejce :P Raportuj

  20. Matyk90 napisał(a):

    Wojtka z orendz szlag chce trafić i tyle, zazdrość nie zna granic!!
    Końcówka wpisu podoba mi się Marcinie, wirtualny browar dla Ciebie… Raportuj

  21. wasweronika napisał(a):

    Kurcze, bardzo was lubię i cieszę się, że tak szybko się rozwijacie, ale dlaczego jak jeżdżę na wieś, to muszę przy oknie stać, żeby normalnie rozmawiać :/. Błagam zróbcie coś z nadajnikami, mogę nawet wam kawałek działki użyczyć ;) Raportuj

    • Patryk Marek Kala napisał(a):

      czasami to chyba nie jest wina nadajników :P
      Mój znajomy przed drzwiami od domu ma pełny zasięg, dookoła całego domu również. Jak tylko przekroczy próg drzwi zasię opada a jak zamknie to znika.
      Na moje oko to ma bunkier a nie dom :) i zatrzymuje mu fale … :P ale to tylko przypuszczenie :P Raportuj

    • wasweronika napisał(a):

      Dodam, że nie mieszkam w bunkrze, a na dodatek Era i Plus mają u mnie pełen zasięg… :/ Raportuj

  22. Maniek napisał(a):

    Ciężkie jest życie Rzecznika. Musi naprawiać to co inni spartolili.
    Macie po prostu swoje AUTORSKIE 4G.
    Na modemie zapali się oczywiście dioda w odpowiednim kolorze dla HSPA+, które można (na niby) nazwać 4G wg terminologii ITU.
    Tylko jak się popatrzy na Download 21Mbps i Upload 5,76Mbps, które dotyczy jak pokazuje tabelka Network i Devices oraz włączy się wspomnianego speedtest.net to nijak ma się jedno do drugiego. O pingu już nie wspominam nawet, bo to wyjdzie w praniu.
    To, że nie mogę osiągnąć maksymalnych osiągów to jest jasne jak słońce, ale to że NIGDY ich nie osiągnę (nawet w nocy) przy bardzo dobrym zasięgu i jakości sygnału to już nie jest dobrze.

    A teraz zadanie logiczne.
    Jest BTS z HSPA+. Zalogował się tylko jeden użytkownik i korzysta z netu z modemu (nie telefonu) 4G (HSPA+). Reszta śpi, bo jutro idą do pracy, szkoły. No i ta niecnota ściąga plik (na serwerach nie ma ograniczeń). Moc i jakość sygnału b. dobra.
    Pytanie brzmi z jaką możliwą maksymalną prędkością powinien pobierać plik wg założeń ITU, z jaką prędkością będzie pobierany plik np. w sieci Plus, a z jaką będzie ściągał patentem Made 4G Play?

    I porówna wyniki 4G Made Play z 3G Plusa i będzie wielkie rozczarowanie.

    Życzę powodzenia, bo rzeczywiście zasięg wygląda imponująco i możecie dotrzeć do wielu ludzi.
    Oby Wasz 4G Made Play potrafił trzymać chociaż te obcięte parametry w dzień.

    Raportuj

  23. piotr napisał(a):

    No to wszystkie operatorzy maja juz 4G. Wiec o 6 grudnia jestem w technologi 4G bez zakupu nowego urzadzania. Super . A ludzie z ITU musieli zostać chojnie wynagrodzeni że skoro zadana nowa technologia nie spelnia wymagań to zmienmy reguły gry. Żenada z ich strony. Raportuj

  24. Kart napisał(a):

    Czy ten slajd z "explaining" zamiast "explain" był wyświetlany na konferencji? Jak tak to niezły obciach. Raportuj

  25. Jan napisał(a):

    Nie będę się powtarzał, te wyjaśnienia mnie nie przekonały, zdanie ze wcześniejszych wpisów podtrzymuję. Igracie z zaufaniem jakim Was obdarzają klienci, liczycie na ich niedoinformowanie i zakupy oparte na błędnych przesłankach. Nic się nie zmieniło po tym wpisie, tak jak i nie zmieniła się prędkość osiągana przez klientów PO…
    Liczyłem na jakieś przyznanie się do błędu, no, ale widać w Play nie obowiązuje stara zasada, że jak ci mówią, że jesteś pijany, to może jednak jesteś… Dawno nie było tak jednomyślnie negatywnego odbioru – w komentarzach tu i na forach telekomunikacyjnych, ba na portalach maści wszelakiej… Wszędzie to samo szyderstwo.
    Czy słupki sprzedaży wzrosną? Pewnie tak, głównie za sprawą wzrostu zasięgu, ale nie liczcie na powrót klientów, którzy dadzą się nabrać na magię 4G, oczekując dużych prędkości. Jestem bardzo ciekaw jak sprzedawcy (żyjący z prowizji) będą tłumaczyć możliwości tej usługi mniej świadomym technicznie klientom. Czy zająkną się chociaż o tym, że to to tak naprawdę to samo co wcześniej, tylko awansowało na cyferkę wyżej. Zawiedziony, uwiązany umową terminową klient potrafi narobić dużo czarnego PR.
    Aha, no i oczekujemy przy każdym modelu telefonu/modemu czy jest 4G Ready, czy nie. Skąd mniej świadomy klient ma wiedzieć? Dodatkowe pole powinno też pojawić się w sklepie.
    Więcej napisałem wcześniej. Kurczę, mamy Styczeń, a już mocny kandydat do głuchego telefonu. Nie za usługę, która jest znakomita, a za opakowanie tejże…
    Pozdrawiam i życzę więcej genialnych pomysłów – Jan.
    Raportuj

  26. prumus_123 napisał(a):

    Witam Panie Marcinie. Ostatnio Wasz pracownik przesłał informacje do całej sieci sprzedaż oraz do pracowników centrali odnośnie rażących zachowań i mobbingu jaki pracuje w salonach Play. Sam jestem pracownikiem i nic w sumie mnie nie zaskoczyło, z maila wynika iż sprawa zostanie rozgłoszona medialnie. Jak Pan się ustosunkuje do tej informacji ? Raportuj

    • wasweronika napisał(a):

      Nie wiem co mobbingiem nazywasz, ale ja jak ostatnio byłam w salonie na Puławskiej, to nie widziałam ani mobbingu ani pracy – paniusia z kolesiem siedzieli przy komputerze, byli wielce zdziwieni bo przyszłam po coś godzinę przed zamknięciem oczywiście mnie nie obsłużyli (bo nie mieli telefonu zastępczego), a jak poprosiłam, żeby zadzwonili do najbliższego salonu na Placu Konstytucji to stwierdzili, że nie mają z nimi kontaktu (PRACOWNICY SALONÓW SIECI KOMÓRKOWEJ NIE MAJĄ TELEFONÓW – SZOK!!!). Oczywiście poszłam z buta, bo akurat tramwaje nie chodziły i okazało się, że jednak maja kontakt ze światem, a na dodatek posiadają telefony zastępcze.
      Więc jeśli mówienie komuś, że powinien pracować jest mobbingiem, to może podaj mi w takim razie definicję pracy. Nie chcę uogólniać, ale ja mobbingu nie zauważyłam… Raportuj

  27. kyniugda napisał(a):

    Panie Marcinie, a kiedy dokładniej konferencje produktowe ? Czy jeszcze w styczniu ? Raportuj

      • jahu napisał(a):

        Marcinie odpowiedziałem Ci na maila.
        Z tym nadajnikiem nie jest wszystko cacy. Telefon nie łapie z niego sygnału nawet pod stacją. Niech technicy sprawdzą konfiguracje. Czy nie ukryli przypadkiem go podczas testów i zapomnieli upublicznić.
        2G z tego nadajnika jest widoczne i działa. Ale z 3G jest problem.
        Szczegóły opisałem Ci w mailu. Popatrz z łaski swojej i przekaż technikom chodzi o ten nadajnik na Wiśniowieckiego 56 Komin MPEC Nowy Sącz. Raportuj

      • Łukasz Tomczyk napisał(a):

        Marcinie ale przed czy po targach w Barcelonie? Raportuj

  28. jahu napisał(a):

    Według specyfikacji na stronie Vobis modem HUAWEI E1820 ma zakres umts900. http://www.vobis.pl/oferta/internet/modemy/896363
    To ja już nic nie wiem.
    Marcinie wypowiedz się z łaski swojej co do tego modemu ! Raportuj

  29. Wojtek napisał(a):

    No jestem po prostu zachwycony!

    predkosc internetu w play – 1Mbitps – to sie klasyfikuje (wg przytoczonej przez Pana tableki) jako co najwyzej 3,25G ;-P Nie lepiej bylo poczekac i wprowadzic szerszy zasieg *I* od razu produkty korzystajace z nowych predkosci (niech to nawet bedzie 5Mbit…)?

    Swoja szosa pytanie – czy majac telefon z UMTS na 900MHz bede przerzucany na GSM plusa w czasie rozmowy a UMTS bedzie tylko na dane? Bo co jak co, ale wasza GSM 2G bylo mocno tragiczne za to rozmowy po UMTS byly super…. Raportuj

  30. mariusz napisał(a):

    Moim zdaniem
    W oparciu o definicje ITU technologi 4G( inna sprawa czy slusznej) Play wlasciwie i umiejetnie wykorzystal to w swojej kampani reklamowej. Za to wielki Szacun. Oby tak dalej.
    Fakt iz wywoluje to fale krytyki jest w pelni zrozumialy i da sie stosunkowo latwo wytlumaczyc. Natomiast calkiem niezrozumiale dla mnie sa
    Personalne ataki na rzecznika
    Wypowiadanie sie niejako w moim imieniu

    Wracajac do meritum sprawy
    Cieszy mnie fakt iz Play stale pracuje nad zwiekszeniem zasiegu i jakosci swiadczonych uslug.
    Z powazaniem Raportuj

  31. tl111 napisał(a):

    Chyba Wojtkowi pojechaliście po premii dlatego słusznie bierzesz koszty na siebie :-DDD , a Wojtek wreszcie mógł odreagować. To dobre dla zdrowia, nie szczędź mu tego jeśli go lubisz. Co do oferty, szkoda, że nie podkreśliliście słowa "gwarantowana" – to ważniejsze niż numerek przed G. Tylko czy na pewno wejdziecie w gwarantowaną dla mas ? Raportuj

  32. WODAFONE napisał(a):

    To Orange juz ma 5G!!!! :p Raportuj

  33. piotrusl napisał(a):

    Szkoda, że już jest sieć 3,5 G, bo z marketingowego punktu widzenia ciekawie byłoby wprowadzić sieć 'Pi', która byłaby siecią 3.14159265G. Raportuj

  34. bartolinio napisał(a):

    coś mi się zdaje że tym "pseudo" 4G więcej sobie narobiliście smrodu niż to warte, to było głupie i nieprzemyślane posunięcie, huczy o tym cały internet, a to oznacza, że "minusujecie" sobie wizerunek… Raportuj

    • Michał napisał(a):

      Sam Prezes Play nazwał te 4G marketingowy trikiem… Zagrywka niskich lotów i głupia wiara w naiwność klientów. Taki nie orientujący się klient nasłuchał się jaką to rewolucją jest 4G pod względem prędkości, pójdzie do Play w dobrej wierze i skończy z prędkością jednego megabita na sekundę… Przecież wcześniej już osiągał to samo, zmienił się tylko zasięg. Raportuj

  35. leonginus napisał(a):

    Wszystko jest marketingiem, nawet tego typu blog nim jest więc tym bardziej Playowe 4G ale jakie to ma znaczenie? Przecież w tym wszystkim liczy się tylko to czy mamy dostęp do tej usługi czy nie a jak ją zwał tak zwał. Ja się cieszę że mam wróbla w garści a reszta użytkująca W3 niech się cieszy z kanarka na dachu. Mnie nie interesuje nazwa tylko czy działa. Podchodzę do lodówki, otwieram ją i pali się światło. Co mnie obchodzi skąd ono się tam wzięło, jak się nazywa i co na to związek producentów lodówek przy ONZ. Raportuj

  36. wroc napisał(a):

    Play to bardzo dziwna sieć. HSPA+ (3,75G), z przycinaniem do 1mb/s nazywacie 4G. Micro SIM sprzedajecie jako Mini SIM. Zamiast "uleczyć" BOK wprowadza się prowizorki. Nowych klientów uszczęśliwiacie na siłę pocztą głosową, a po jej wyłączeniu notką. Raportuj

    • Michał napisał(a):

      Żeby tylko prowizorki, za tę, pseudo obsługę w BOK od marca będą sobie życzyć 50% więcej… Raportuj

      • wroc napisał(a):

        1,5 zł za rozmowę ze studentem z przypadku, który nic nie wie?
        Albo za rozłączenie po pół minuty?
        Chyba ktoś zidiociał.
        Za prawdziwy BOK można płacić, a taki pseudobok powinien być bezpłatny! Raportuj

  37. mqq napisał(a):

    Szczerzę Wam powiem, że może to się nazywać nawet 9G – byle transfer był szybszy niż 1 mb (download). Co mi po pięknej tabeli, z której wynika, że HSDPA ciągnie 14,4 mb skoro widzę u siebie jedynie 1 mb:( Raportuj

  38. piterr napisał(a):

    kiedy pojawia sie nowe taryfy bo nie wiem czy przedluzac czy czekac Raportuj

  39. Kruszek napisał(a):

    mam pytanko, jak mam iPhone'a 3gS to odczuję coś z tym nowym internetem? Raportuj

  40. stały abonent napisał(a):

    no to czekamy na konferencje produktowe ^^ może jednak coś ciekawego z tego się wykroi :) Raportuj

  41. edzik napisał(a):

    Nie tłumaczyć się! Raportuj

  42. maciej napisał(a):

    DO UKE i UOKiK

    Bardzo proszę o sprawdzenie zgodności praktyk Play przy rozwiązywaniu umowy z obowiązującymi przepisami. Bo że nie są one zgodne z dobrze pojmowanym profesjonalizmem, to jestem tego pewien.

    W salonach Play ODMAWIJĄ przyjęcia oświadczenia o rozwiazaniu umowy (konkretnie o nie przedużaniu zakończonej umowy na internet). Z odpowiedzi na pewnym forum wynika, że konkurenci takich praktyk nie stosują.

    Jest to tym bardziej naganne, gdyż między innymi rzecznik Play jakiś czas temu oficjalnie zarzekał się, że Play takich praktyk nie stosuje. I raczej nie pomyliło mi się z inną siecią.

    W punkcie 9 podpisanej umowy, wyraźnie wskazano, że wypowiedzenie powinno byc 'dokonane' na piśmie. Proszę o potwierdzenie, że skutecznym sposobem jest przesłanie wypowiedzenia własnoręcznie podpisanego i zeskanowanego, przez nośnik elektroniczny jakim jest mail. Czyli wypowiedzenie NIE jest w mailu ALE na piśmie, jedynie jest przetransportowane drogą mailową.

    Pwołuję się tu na podobny zapis umowy UPC, oraz interwencji i jasnego wskazania UKE (po złożonej skardze parę lat temu), że 'pismem' jest także wysłany mailem skan ręcznie podpisanego wymówienia (analogicznie do faksu, który nigdy w Polsce nie był poddawany w wątpliwość jako środek przekazywania podpisanych dokumentów).

    Play nigdy nie załączył do faktur informacji, że nastapiła jakaś zmiana w regulaminie, a na co powołują się w salonach Play w Gdyni (i to nie jednym ale 3 różnych, czyli to nie jest niedopatrzenie czy pomyłka, ale INSTRUKCJA WYDANA PRZEZ MANAGEMENT PLAY), jakoby od pół roku rozwiazanie umowy mogło nastapić JEDYNIE poprzez wysłanie wypowiedzenia na adres skrzynki pocztowej P4, a w salonach maja ZAKAZ przyjmowania wypowiedzeń.

    zbyt długi wpis ciąg dalszy jest ponizej: Raportuj

    • maciej napisał(a):

      Zmuszanie konsumenta do wysyłania oświadczenia Pocztą Polska w dobie komunikacji elektronicznej wydaje się absurdem. Chyba że tego typu utrudnienia maja JEDYNIE na celu wydłużenie terminu obowiazywania umów, gdyż jak wiadomo nie można przewidzieć po jakim czasie list dotrze w naszym kraju do adresata. Pomijam dodatkowe koszty i przemilczę z litosci dla Play brak postawy pro-ekologicznej.

      Zastanawiające jest także, że tak poważne pisma mają być dostarczane nie do firmy, ale do SKRZYNKI POCZTOWEJ…?!!!

      A co jesli Play stwierdzi, ze takiego wymówienia NIE otrzymał? W salonie pod rozwiazaniem umowy podpisywał się sprzedawca, który mógł sprawdzić dane i wprowadzić je do systemu.

      Chciałbym zwrócić także uwagę na kuriozalną postawe P4-Play. W salonach bowiem mają wydrukowane wzory rozwiązania umowy, które nadal mają rubryki przeznaczone na pieczątki, adnotacje i podpisy sprzedawców Play. I te druki dają klientom do wysłania (dodatkowo na adres korespondencyjny, ukryty na dole strony, duże czcionki wskazują adres zarządu). Czy ponad 180 dni (x8 godzin pracy = 1.440 godzin) to zbyt mało dla managerów Play by wprowadzić porządek w tak prozaicznej czynności jak rozesłanie odpowiednich wzorów druków do swoich pracowników??? Czyli wykonanie pracy, za która są sowicie opłacani z naszych, klientów, pieniędzy??? Podpowiadam – mailem dokonuje się tego w sekundę.

      Jesli taki druk ma być dokładnie wypełniony (a przeciez pominięcie jakiegos elementu może spowodować biurokratyczne odrzucenie wniosku – skoro taki jest drukowany i dystrybuowany), to niepokoi fakt, że oprócz oczywistych danych potrzebnych do zidentyfikowania konsumenta (jak numer umowy, numer karty sim, adres i nazwisko), należy wypełnić takie rubryki jak:

      -PESEL

      -NIP

      -oraz uwaga… hasło klienta, które powinno przeciez być 'zastrzeżone'

      Tego typu informacje w obiegu zamkniętym jakim jest salon Play, nie dziwią, ale wypisywanie ich w liście, który nie wiadomo do kogo trafia, wydaje sie dziwaczne. Co w przypadku gdy nieuczciwy pracownik Play, albo Poczty Polskiej, albo jakiś przypadkowy złodziej użyje tych danych do podpisania kontraktu, zakupu usług czy czegokolwiek? W salonie wiadomo kto ma w danym momencie dostep do tych danych, wypisywanie tego na ogólnodostępnych drukach, które przewala sie przez kto wie ile biurek, to raj dla oszustów.

      Przeciez do tego słuzy hasło, by w BOK Play na telefon załatwiac wszystko co BOK może załatwić.

      Tak przy okazji inną dziwaczną praktyką Play jest pytanie na wstępie właśnie o hasło przez osobę podającą się jako przedstawiciel Play, a dzwoniacą do klienta (nie odwrotnie). Jeśli klient pyta się o co chodzi (albo nawet o który telefon w przypadku posiadania paru), przedstawiciel Play odmawia jakiejkolwiek odpowiedzi!!! Czy to są zdroworozsądkowe zasady kontaktu? Przecież każdy może sobie zadzwonić i podać się za pracownika Play….

      Jak widać w Play logika to pojęcie kompletnie nieznane. Widać zbyt wiele energii tracą na bezsensowne zagrywki PRowskie i na myślenie już jej nie starcza.

      Bardzo prosze o pilną interwencję w Play, oraz o zwrotną informacje czy muszę dodatkowo wysyłać ten druk z tak dokładnymi danymi, bo na razie zastanawiam się czy warto ryzykować.

      Załączam skan druku jaki otrzymałem w Play
      Raportuj

      • wroc napisał(a):

        Najlepszym sposobem na rozwiązanie umowy z Play jest przeniesienie umowy do prepaida w sieci na O.
        Idziesz do salonu, podajesz numer i dowód osobisty i odbierasz darmowy starter (doładowany kwotą 10zł) ważny 30 dni od aktywacji. Orange rozwiąże umowę z P4 za Ciebie (w wybranym przez Ciebie terminie np. wraz z końcem umowy promocyjnej). Jeśli nie doładujesz konta w ciągu miesiąca, to numer po prostu wygaśnie. Raportuj

    • Michał napisał(a):

      Używanie CTRL+V na blogu nie jest oficjalnym kanałem skłądania skarg w podonych instytucjach… Chcesz złożyć skargę – odwiedź strony tych instytucji i dowiesz się co i jak. Jeżeli tylko ciągle będziesz krzyczał na blogu, bez skłądania skarg, to raz, że nic nie osiągniesz, a dwa zaczną cię wycinać, bo piszesz nie na temat. Raportuj

    • Sprzedawca P4 napisał(a):

      A czy szanownemu maciejowi spadnie korona z głowy jak samemu wyśle pismo z rozwiązaniem umowy na podany adres korespondencyjny? Czy to kosztuje aż tak wiele wysiłku? Pragnę dodać, iż wbrew pozorom taka praktyka stosowana przez P4 (nie przyjmowanie pism z rozwiązaniem umowy w POS), działa na korzyść Klienta, czyli szanownego p. Macieja. Dzięki temu, że pan Maciej sam wyśle pismo z rozwiązaniem umowy, ma gwarancję, że pismo to trafi na czas do centrali. Unikamy sytuacji, w której sprzedawca, który w POS takie pismo przyjmował, zwyczajnie w natłoku spraw i tonie innych pism, zapomniał pismo pana Macieja wysłać, lub je zgubił, zalał kawą itp. itd. Być może pan Maciej nie wie, ale w systemie sprzedażowym P4 sprzedawca nie ma możliwości zaznaczenia, jakiegoś magicznego "wprowadzenia do systemu" wypowiedzenia umowy. Pomijam, iż według mojej najlepszej wiedzy, zgodnie z polskim prawem wypowiedzenie umowy musi mieć formę pisemną. Czytając takie wpisy, pan Maciej jednoznacznie kojarzy mi się z klientami typu: bo mi się skończyła umowa i ja już nie będę płacił, do widzenia!!! A jak to załatwicie, to mnie to dynda, o!!! (Tak, pracuję jako sprzedawca P4 w POS i tak, takie sytuacje, niestety są często spotykane) – Panie Macieju, serdecznie pozdrawiam i proszę na przyszłość nie wietrzyć na każdym kroku spiskowej teorii!!! Raportuj

      • Robin napisał(a):

        Po części masz rację, ale to tylko poczęści zarówno jak i Pan Maciej, po pierwsze obieg dokumentów w formie elektronicznej zaprezentowanej przez Pana Macieja to niestety bzdura – kazdy widzi koniec wlasnego nosa, Panie Macieju a jak ktoś się podszyje pod Pana wyśle emaila z innej skrzynki z Pana danymi ??? W elektronicznym obiegu dokumentow istnieje takie cudo jak PODPIS ELEKTRONICZNY i on jest jedynie respektowany :) zadne skany, faksy i itp. historie nie wchodzą w grę. Co do sprzedawcy, jaka ma Pan gwarancje że dane pismo trafi tam gdzie ma trafić ??? Jaka jest gwarancja że po dotarciu pismo zostanie zarejestrowane ??? Powiem Panu szczerze i dość brutalnie NIE MA ŻADNEJ GWARANCJI!!!! (Ja jestem takim przykładem i sprawa niestety wylądowała w sądzie) !!! Raportuj

  43. adam napisał(a):

    pytanie do speców – mam na koncie ok. 50 zł mam też uzbierane ze 150 minut w Zbieraj Minuty (1za2 przychodzące) – gdy wykupię pakiet za 5 zł – 100 min do Play i na stacjonarne jaka jest kolejność schodzenia minut ?
    chodzi mi o to czy jak zadzwonię po aktywacji pakietu do Play lub na stacjonarny numer, co zejdzie minuty z Pakietu 100 do P i na stac. czy minuty uzbierane w Zbieraj Minuty (1za2) Raportuj

  44. mikolaj.krot napisał(a):

    Panie MARCINIE czekam caly czas za odpowiedzia na mojego maila w sprawie reklamacji.
    Pozdrawiam Raportuj

  45. mPablo napisał(a):

    Brawo za wprowadzenie wreszcie (od 2 marca, dobrze zapamiętałem?) usługi połączeń na numery typu 800! Raportuj

  46. maciej napisał(a):

    co do tytułu, a konkretnie jego pierwszej czesci… dlaczego…

    DLACZEGO W PLAY NIE MOżNA WYPOWIEDZIEć UMOWY W SALONACH???

    Play zusza do wysyłania wypowiedzenia na skrytkę pocztową i liczy termin 30 dni od daty "odebrania" wypowiedzenia… Raportuj

    • Dawid Krzywicki napisał(a):

      Pierwszy raz słysze o czyms takim że nie można w salonie wypowiedzieć umowy. Skoro moge ja podpisać to i moge z niej również zrezygnować. Raportuj

      • maciej napisał(a):

        no własnie ze nie mozesz – odmawiają wyraxnie (nie w jednym a le w 3 róznych), daja jakies stare formularze, gdy rozwiazanie następowało w salonach, bo są miejsca na podpis sprzedawcy, i każą wysyłać na adres skrzynki pocztowej…

        takie same dokładnie instrukcje podaje BOK Raportuj

        • wroc napisał(a):

          W moim przypadku było podobnie. Z połowy Wrocławskich salonów (wszystkich nie chciało mi się odwiedzać) tylko 2 zgodziły się przyjąć rozwiązanie umowy. Z czego tylko w jednym otrzymałem potwierdzenie, w Playzone konsultantka po prostu położyła pismo na biurku i powiedziała "to wszystko".
          Dobrze, że można przenosić numery, bo wtedy operator biorca dopilnuje, aby Play rozwiązał umowę w ustalonym terminie i oddał numer. Raportuj

    • Maniek napisał(a):

      Nie można i to jest zagrywka poniżej pasa w wykonaniu Play. Raportuj

  47. kaz napisał(a):

    O jedno proszę PLay-a żebym do kwietnia była większa prędkość w Play online niż 1Mb/s, bardzo cię proszę mój Play-ku. Raportuj

  48. wroc napisał(a):

    1. Dlaczego Play musi wszystko klientom utrudniać? Od ponad roku apeluję, aby w Play 24 (najlepiej także pod *111#) była możliwość całkowitej dezaktywacji Poczty Głosowej. Kod ##002# wyłącza jedynie przekierowania, a od paru miesięcy zmienia z Poczty na notkę. W konkurencyjnych sieciach pocztę można często wyłączyć online, przez bezpłatne automatyczne BOK, a w Orange także przez menu USSD. Tylko Play utrudnia.
    2. Po co w Play 24 jest sekcja "pokaż ostatnie logowania", skoro bez adresów IP, te informacje mogą służyć co najwyżej za papier toaletowy.

    P.S. p4.pl wciąż nie działa. Raportuj

    • Dawid Krzywicki napisał(a):

      A co Tobie przeszkadza taki sposób wyłączenia poczty głosowej przez przekierowywanie? Ważne chyba że to działa i spełnia swoja role. Raportuj

    • RudyLis napisał(a):

      ##002# wyłączysz pocztę i mimo, iż pojawi się automatyczne przekierowanie na notkę, to po uprzedniej jej deaktywacji /SMS: STOP NOTKA na nr 8042/, notka nie będzie aktywna, tylko zwykłe powiadomienie o niedostępności abonenta. U mnie tak działa. Poczta nieużywana kilka miesięcy, sama się potem zdeaktywuje. Pozdrawiam, Lis. Raportuj

      • wroc napisał(a):

        Wiem o tym. Zawsze tak robię, ale dla przeciętnego klienta może to się wydać skomplikowane.
        Play mógłby to uprościć, ale to przecież "inna telefonia komórkowa". Raportuj

    • leonginus napisał(a):

      Dlaczego ( ponawiam pytanie ) jedni sobie radzą a drudzy nie potrafią zrobić niczego i wszystko im nie pasuje? Dlaczego jednym na ul. Grójeckiej w Warszawie internet niemal nie działa a innym hula w tym samym miejscu całkiem całkiem ponad 2Mb/s? Dlaczego w konkurencyjnych sieciach poczta mi sama się wyłączyła i zażądała ponownego jej aktywowania ale bez możliwości nie nagrywania powitania???? Dopiero płatny BOK po 10 zrzuceniach mnie ( a jakże przecież każde zrzucenie to 2 zł ) po jakimś czasie naprawił awarię. W Play sobie radzę z pocztą – w Orange poległem. Zresztą poległ także poniekąd i BOK. Łaj Leo? Raportuj

  49. Norbs napisał(a):

    Witam!

    Skoro Play ma 4G to jestem ciekaw co moj Vodafone w UK musi miec ale jakos dalej wszyscy twierdza ze to 3.5 i ze wdroza 4g (LTE) wkrotce ;O2, Vodafone etc ;] daaamn! Juz nawet o Japonii nie wspomne gdzie LTE jest na porzadku dziennym od 4 lat ;/ Raportuj

  50. sq- napisał(a):

    Niech się wypowiedzą eksperci od angielskiego co to jest "TIME TO EXPLAINING" bo chyba powinno być "TIME TO EXPLAIN" to raz
    a dwa 4G to 4Gruszki a nie 4generacja, bo do takiej Playowi daleko :-) Raportuj

  51. […] Tutaj wszystko zostało wyjaśnione – Blog Play. […]Raportuj

  52. Paweł Nyczaj napisał(a):

    No to mamy w sumie zamieszanie z tym 4G. Dla mnie 4G to jednak raczej LTE a nie poprawiony UMTS. Nawet obecnie wprowadzane LTE jest nazywane 3.9G. Widocznie jednak ITU postanowiła uprościć sprawę i zezwolić na nazywanie mianem 4G wszystkiego, co poprawia obecny HSDPA, czyli HSPA+ jest w tym układzie 4G a nie np. 3,75G. W takim razie LTE to już 5G. Raportuj

  53. jello80 napisał(a):

    Bez względu na to czy ITU pozwoliła na stosowanie nazwy 4g czy nie – jest to mylące. Marketing marketingiem, nie musi być wprowadzający klientów w błąd. Ludzie zaczną dopatrywać się jakiejś super nowości, co prawdą nie jest. Tyle o nazewnictwie.

    Teraz słowo o pomyśle jakim jest gigantyczne zwiększenie pokrycia kraju siecią 3G. Daliście do wiwatu W3 – nie da się ukryć, oby to przełożyło się na jakość i faktyczny zasięg – tego Wam życzę – jestem klientem P4 więc sobie też tego życzę.

    Bardzo dobre posunięcie, co raz więcej telefonów z obsługą sieci w standardzie 3g pozwoli Wam docelowo wyjść z własnego zasięgu GSM (jest przecież długoterminówka na roaming w plusie, więc użytkownicy starszych telefonów nie zginą).

    Pokrywajcie jak największą część kraju w 3g, ale niech to faktycznie działa a nie tylko błyszczy kolorowymi słupkami bilboardach.
    Powodzenia! Raportuj

  54. Piotr napisał(a):

    oj Panie Gruszka jak zwykle odkrecanie kota ogonem;) Raportuj

  55. aadvark napisał(a):

    Marcinie
    Wszystko , to ładnie wygląda tylko, że
    Jak doskonale wszyscy wiemy ITU nie zaliczyła do nazewnictwa 4G HSDPA/HSPA czyli prędkości licząc tylko 7.2Mb/s nie podlega tej terminologii . Wy co prawda uruchamiacie HSPA+ (i chwała Wam za to) , ale w chwili obecnej z transferem 1-2Mb/s . A taka prędkość nie jest znacznym zwiększeniem prędkości w stosunku do tzw pierwotnego umts-u. . Czyli skoro hsdpa ze swoimi transferami nie jest 4G , to jakim cudem Wy z Waszymi transferami oglaszacie , że macie 4G????
    To , że uruchamiacie sieć o niczym nie świadczy, bo tej sieci jak na tę chwilę daleko do prędkości nawet hsdpa. Oczywiście twierdzicie , że kiedyś będzie , tego Wam życzę , ale ogłaszacie się już teraz , kiedy praktycznie Wasze 4G jest niestety robieniem ludzi w balona. Przeciętny człowiek nie ma pojęcia o gsm. Jeśli w tv nasłuchał się jakie korzyści daje 4G (3.9G) przy okazji newsów o wprowadzeniu przez Polsat i wiedząc , że pozostali operatorzy mają 3G MOŻE SIĘ CZUĆ ZWYCZAJNIE OSZUKANY . Przyniesie modem , dumnie pochwali się , że ma 4G , a przyjdzie sąsiad i okaże się , że ten 3G ma kilkanaście razy większą prędkość. Nie boicie się zarzutu , że to celowe wprowadzanie w błąd konsumentów?
    Ta kampania Play została źle zagrana, było położyć nacisk na zasięg , bez ośmieszania się z tym 4G. Teraz nikt nie mówi o zasięgu , tylko o tym nieszczęsnym 4G
    Pozdrawiam
    Raportuj

  56. Adam Janasik napisał(a):

    "Jak to ma tak działać to zróbcie jakąś alternatywę żeby z telefonu można było sprawdzić stan pakietów na bieżąco."

    Play24 WAP Raportuj

  57. BORAX napisał(a):

    Ja mam takie pytanie :)
    Czy w Krynicy Morskiej( o tu ;) http://img84.imageshack.us/img84/9052/przechwytyw… ) zostanie też podniesiona prędkość ? :)
    Nie ważne o ile ;) Ważne czy zostanie podniesiona ;)
    BTW. Przydałby się jeszcze jeden(lub dwa :) ) nadajniczek na miasto(wiem głupota, ale taka jest prawda…)bo w wakacje ten jeden w mieście i 2 na plaży troszkę z internetem nie wyrabiają ;)
    No i w Elblągu też tragedia jest w godzinach szczytu…. HSDPA i działa gorzej niż EDGE plusa :)

    pozdrawiam ;) Raportuj

  58. BORAX napisał(a):

    P.S. Z tym "2 na plaży" chodziło mi o drugi nadajnik ;) Raportuj

  59. solemnis napisał(a):

    I gdzie miałby być ten "substantial level of improvement"?! Jeżeli jak wół w waszej tabelce jest napisane, że skok z 3G do 3,5G przyspieszył download o 38 razy, a skok z 3,5G do "waszego" 4G wynosi ledwo 0,45 raza! Pomijając fakt, że te dywagacje i tak są czysto teoretyczne, bo I TAK WCIĄŻ MACIE 1Mb/s. Przecież musieliście się spodziewać, że w ten sposób sami się tylko ośmieszycie… To nie lepiej było zamiast inwestować w te nowe technologie włożyć te pieniądze w serwery, podnieść wydajność łączy i znieść limity przepustowości?? Raportuj

  60. BORAX napisał(a):

    BTW. Zobaczyłem jeszcze raz przybliżoną mapę zasięgu na telepolis i… wy UMTS900 dajecie tylko na wsi ?
    W Trójmieście czy Warszawie na próżno szukać 900'ki Raportuj

  61. Maniek napisał(a):

    Tu link do urządzenia które ma PRAWDZIWE 4G

    Fritz!Box 6840: router LTE http://www.telix.pl/artykul/fritz!box-6840–routeRaportuj

  62. ppp napisał(a):

    Jeszcze kilka miesięcy temu dla Play 4G=LTE, a teraz są gruszki na wierzbie !

    W kulki lecicie ! Raportuj

  63. Przemyslaw Dembowski napisał(a):

    no ja rozumiem ale czy Oni zrozumieją !
    a tak naprawdę to nawet lte nie jest 4g ;P
    już widzę każdego jak chodzi i korzysta z lte w telefonie ahahaha 160 mbps :)
    lte będzie nowym sposobem na realizowanie usług tv vod (OTA) tak więc może nie przesadzajmy !
    a 21 mpbs spokojnie pozwoli na smiganie z hd Raportuj

  64. Jarek napisał(a):

    ale tu wszyscy narzekaja wiec po co sa w PLAY>>>??? i po co tu wchodza na te strone???????? pozdrawiam Raportuj

    • @kwalukiewicz napisał(a):

      Jarek zauważ, że narzekania dotyczą w olbrzymiej większości przekłamanej nazwy jaką promuję teraz PLAY. Wg. mnie jest to chore, aby używać nazewnictwa 4G do powiększania zasięgu na btsach, które do tej pory pracowały (i de fac to nadal pracują) jako GSM – sieci 3G.
      Fajnie, koncept bardzo ambitny i rozwojowy, bo tym posunięciem PLAY uzyska jako pierwszy największy zasięg sieci 3G. Właśnie… 3G, a nie żadnej 4G. Nie róbmy z dupy obory, nie tędy droga.
      Jarek odpowiem Ci dalej…
      Są w PLAY i będą bo PLAY jest w chwili obecnej jedynym operatorem w kraju, który ma tak skonstruowaną ofertę, że jest lepsza od konkurencji. Nadal nie pojmujesz w czym tkwi sens tego wątku? Raportuj

    • @kwalukiewicz napisał(a):

      Jarek zauważ, że narzekania dotyczą w olbrzymiej większości przekłamanej nazwy jaką promuję teraz PLAY. Wg. mnie jest to chore, aby używać nazewnictwa 4G do powiększania zasięgu sieci 3G na btsach, które do tej pory pracowały (i de fac to nadal pracują) jako GSM.
      Nie ma to nic do oferty, którą PLAY ma bardzo dobrą, dlatego też po to JESTEŚMY W PLAY.
      Skoro nie pojmujesz skali konwersacji w tym wątku, może nie pisz tak banalnych odpowiedzi :) Raportuj

      • Poll napisał(a):

        A ja nadal się pytam co ma do cholery nazwa do tego wszystkiego? Czy Wy nie macie już czym się zajmować tylko walicie niemca w hełm? A jakby nazwa była 3i3/4G to było by O.K.? Nie? No to może 1G? Pasuje? Jak pasuje to sobie ubzduraj jeden z drugim że to jest 1G i przyczep się czegoś innego. Nie przeszkadzają Wan nazwy w Plusie których próżno szukać w Słowniku Poprawnej Polszczyzny? Czy Wielka "Wyprz" nie wprowadza w błąd statystycznego Kowalskiego nie mówiąc już o zdziwieniu profesora Miodka? Raportuj

        • Maniek napisał(a):

          A tak na temat wykastrowanego "4G Made Play" może więcej? Raportuj

          • leonginus napisał(a):

            No to jest jak najbardziej na temat nazwy bo przecież kruszycie kopię o nazwę zapominając o clou sprawy jakim jest fakt że internet dotrze teraz pod strzechy. Wolny bo wolny ale jednak będzie. I jako pierwszy i jedyny na dłuższy okres czasu zrobi to nie kto inny jak właśnie Play. Ludzi po prostu to bardzo boli i dlatego zamiast skupić się na samym internecie robią to na nazwie. Przecież to "mowa nienawiści" Raportuj

  65. mirekb napisał(a):

    co tu popisane o rozwiazywaniu umów??prawie sie przetraszylem;-)a co do netu od play to dopiero za rok moge pomyslec..gdyby jeszcze pol działało na edge..tu wlasnie kwestia:net w telu poza 3g tj w starszych fonach (wiekszosc sprzedanych przez te 4 lata play) tj na edge w skutek obcięcia pasma 900 bedzie chodzilo tragicznie.juz nie chodzi dobrze a co dopiero za kwartał??umowy z polkomtelem na roaming to był poczatek by pakiety netu dzialaly na polkomtelu.w sumie dobrze pomyslane-o tym ze zrobią umts na 900 pisalem juz jak wygrali przetarg na gsm900(ale nie na blogu:)Raportuj

  66. boguś napisał(a):

    ehhhhhh……. zgadzam sie i także stwierdzam że może najpierw zrobić zwkłe halo halo a potem jakieś medialne bzdety,nadal problemy z ramingiem pley-plus-pley,więc trzeba na ręcznym w plusie być!!!!!!! boa-żenada,jakość usług-dno a do g4 i innych tam pierdół-ech daaaaaleko jeszcze Raportuj

  67. Jacek napisał(a):

    Marcinie, brak nadajnika 3g w ścisłym centrum mojego miasta, Rynek i okoliczne ulice (Jasło, podkarpackie).
    ps. Pomyślcie o HD Voice, poczcie dla abonentów, …Blackberry

    Raportuj

  68. Radosław napisał(a):

    Pyrzyce Zachodniopomorskie i tu kompletna klapa zasięg tylko w granicach miasta a jak wcześniej wszystkim zachwalałem internet w Playu tak teraz mam go już dosyć. Tragedia te 1M to jest tylko na umowie. Rezygnuję jak tylko skończy się umowa, chyba że będzie poprawa. (miało być podwojenie prędkości do końca ubiegłego roku) Raportuj

  69. Tomasz napisał(a):

    Panie Gruszka, bajki Pan opowiadasz i pokazujesz książki z których je wyczytałeś. ITU nie zmieniło definicji 4G. ITU pod NAPOREM niektórych operatorów na świecie powiedziało: OK, niech wam będzie, nazywajcie to sobie 4G, pies wam mordę lizał, i tak gdybyśmy powiedzieli "nie" to byście nie posłuchali. I to był błąd, bo firmy w których marketing ma więcej do powiedzenia niż zdrowy rozsądek wykorzystały to bezwzględnie jako podparcie i zalegalizowanie swoich durnych pomysłów.

    A wyjaśnienie dlaczego nie istnieje na świecie komercyjne 4G jest tu: http://wirelesse2e.wordpress.com/2011/01/10/there
    I zaproś do wspólnego czytania kogoś z Waszego pionu technicznego, nie z marketingu, bo sam niewiele zrozumiesz. I na przyszłość radzę sprawy techniczne konsultować z inżynierami, a nie z marketingowcami Raportuj

  70. MoC_elninio napisał(a):

    Ja nie chce 4G od play ja mogę 3G ale żeby było stabilne łącze, na trasie Katowice- Kraków jeżdżąc pociągiem nie ma go wcale nie licząc Katowic, Mysłowic, Trzebini i Krzeszowic. Na tej trasie dużo osób się przemieszcza, zasięg jedynie ma Orange i Era dobry, Plus Słabszy a play… nie będę komentował. Niestety będę musiał po 3 latach w play-u zrezygnować niestety ;(, chyba że coś z zasięgiem się zmieni… czekam do promocji świątecznych ;) Raportuj

  71. zenon napisał(a):

    Poczytajcie na Wirtualnej Polsce:"Ściema roku", czyli prawie 4G w Play? Ten tytuł jest znamienny. Tu macie link :http://tech.wp.pl/kat,1009781,title,Sciema-roku-czyli-prawie-4G-w-Play,wid,13073852,wiadomosc.html
    I co pan na to. panie Gruszka?Tak jak w reklamie piwa:"prawie robi wielką różnicę". Raportuj

  72. jacwis11 napisał(a):

    rozwijacie sie a to dobrze a nie jak w3 zapiecuchy :) Raportuj

  73. Rafał napisał(a):

    Nie rozumiem postępowania PLAY. Po co komu szybkości do 24mb/s skoro w podstawowym HSDPA do 7,2mb/s przesył jest ucinany do teoretycznego 1mb/s ?, piszę teoretycznego bo mnie w zasięgu HSDPA i HSPA+ mieszkającemu pod nadajnikiem prędkość średnio oscyluje na poziomie 1/4 1mb/s !!!, o pingach nie wspomnę. Dla mnie to jedna wielka ściema !. Co z tego że macie 20-30zł taniej jak z internetu nie da się korzystać toż to przesył na poziomie EGDE z przed 4-5 lat. Ja osobiście nie przedłużę już umowy z PLAY ponieważ taki internet jest mi zbędny, w dodatku mimo szumnych zapowiedzi 4G nikt z PLAY nie jest w stanie powiedzieć czy w najbliższym kwartale limity zostaną podniesione. Niegdyś polecałem PLAY dziś z przykrością stwierdzam że jest ostatni. Nawet tacy konkurenci jak Bluecoonect, iplus czy Orange mają przesyły na poziomie 2 mb/s i to realnych a nie na papierze wiec te 240kb/s w PLAY wypada bardzo!!! słabo. Raportuj

  74. […] Nic na ten temat nie mówiono na konferencji. Szybkości zostaną przedstawione podczas konferencji produktowych. […]Raportuj

  75. Peter Jenkins napisał(a):

    POLSKA CZEKA NA TANI INTERNET MOBILNY.

    PLAY rusz do przodu !!!
    Cyfrowy Polsat CZAS NA LTE !!!

    P4 operator sieci PLAY ruszy z 4G jakie będą prędkości ?, czy będzie to prędkość ok. 21 Mb/s dowiemy się tego zapewne pod koniec kwietnia tego roku. Z informacji wynika, że aktualnie Spółka P4 nie zamierza inwestować w sieć LTE, więc zaoferowanie w/w prędkości z gwarancją jej realności i stabilności, ma sensowne rozwiązanie.

    Cyfrowy Polsat zapowiada w lutym br. testy internetu w technologi LTE /sieć budowana wspólnie przez Mobyland i Centernet/ .
    Obecna oferta CP w opinii klientów jest to bardzo szybki internet / do 28,8 Mb/s / w porównaniu z innymi operatorami mobilnego internetu, a jak będzie się sprawdzał LTE mam nadzieję przetestować to wkrótce.
    Zapowiadany cennik usług LTE identyczny jak w ofercie internetu w technologi HSPA+ .
    Dominik Libicki, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu w wywiadzie powiedział:

    … Wprowadzana przez nas technologia LTE będzie pozwalała na osiąganie prędkości do 100 Mb/s. Minimum, które jest niezbędne do transmisji na żywo sygnału telewizyjnego w wysokiej rozdzielczości, to 6 Mb/s. Wyzwaniem pozostanie limit transferu danych… .

    Spółka Polkomtel operator sieci Plus GSM wśród zainteresowanych zakupem jest CP /np. przy wsparciu innych podmiotów, firm, funduszy/ , powiązany kapitałowo z grupą firm
    Zygmunta Solorza-Żaka.
    Zakup Polkomtela przez CP daje ogromne możliwości i perspektywy rozwoju multioferty produktów, zagwarantowania dużej konkurencyjności, możliwości zaoferowania wielu nowych usług w tym telefonii VoIP.

    Obecnie jedynie PLAY z wielkiej „4” nie oferuję nielimitowanego dostępu do internetu w godzinach nocnych za stałą dodatkową miesięczną opłatą.
    Najlepszą ofertę w tym przypadku posiada sieć Plus GSM, która oferuje dwa warianty usługi od godziny 00.00 – 09.00 i najatrakcyjniejsza od godziny 00.00-12.00 .
    Jedyna wada – Plus GSM uzależnia prędkości od wysokości abonamentu, w tym przypadku takiego ograniczenia nie stosuję Orange.

    Idealna moja propozycja dla Play i CP na którą oczekuje wielu klientów jest zaoferowania dwóch wariantów mobilnego internetu bez limitu transferu w godzinach nocnych i jednakowej wysokiej prędkości dla wszystkich abonentów.
    W podpisanej umowie CP za transfer danych w nocy nie ponosimy kosztów.
    Dla CP dużym wyzwaniem może być rozwój własnej oferty telefonii mobilnej /bardziej uatrakcyjnienie jej/ wprowadzenie bezpłatnych połączeń, itp.

    Wielokrotnie mówi się, że wyścig na prędkości jest tylko narzędziem marketingowców, PR do tworzenia zainteresowania i rozgłosu w mediach.
    Wkrótce zobaczymy co zaproponuję nam CP z internetem w technologi LTE i jak się sprawdzi ta technologia, czy prędkości będą realnie wysokie, jeżeli tak – to Cyfrowy Polsat będzie pierwszym w naszym kraju operatorem świadczącym komercyjnie usługi internetowe w technologi LTE.

    Raportuj

  76. […] Polsce sieć Play lubi nazywać swoje usługi transmisji HSPA/HSPA+/DC-HSDPA jako 4G mimo, że to jest jak wspomniałem bardziej sieć 3,5G. Podmiana ikonek w polskich sieciach jednak […]Raportuj

  77. JebaczKoz napisał(a):

    Co za bajeczka dla grzecznych dzieci.
    Dobrze że część ludzi ma własny rozum i takie "dawno dawno temu" puszcza między uszami. Raportuj

  78. Damian napisał(a):

    Highly energetic article, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2?

    my web page พลอยRaportuj

Dodaj komentarz

Przed napisaniem komentarza zapoznaj się z Regulaminem korzystania z bloga jeśli Twój komentarz nie wyświetli się od razu, poczekaj cierpliwie na jego publikację.

Przypięte posty