Podsumowanie 2013 roku

Udostępnij

Publikujemy komunikat podsumowujący rok 2013, jaki został wysłany do inwestorów. To jeden z najważniejszych komunikatów w roku:

21 lutego, 2014 r.

PLAY pozostaje najszybciej rozwijającym się operatorem komórkowym w Polsce.

Najważniejsze wydarzenia 2013 roku:

  • Wzrost bazy klientów o 24%, do 10,7 mln; próg 10 mln został przekroczony w sierpniu. W ciągu całego roku przyrost o 2 mln netto;
  • Przychody za cały rok wzrosły o 4%, do 3.720 mln – wolniejszy wzrost odzwierciedla spadki MTR w styczniu i lutym 2013 roku. W czwartym kwartale całkowite przychody wzrosły do 979 mln (plus 5% w stosunku do trzeciego kwartału);
  • Przychody od klientów wzrosły o 22%, do 2.918 mln zł;
  • EBITDA za cały rok wzrosła o 26%, do 707 mln zł; w czwartym kwartale EBITDA wyniosła 211 mln zł – wzrost o 4% w porównaniu do trzeciego kwartału;
  • W listopadzie w 13 miastach nastąpiło komercyjne uruchomienie Internetu 4G/LTE dzięki częstotliwościom pasma 1800 MHz nabytym w czerwcu 2013 roku.

Play powiększył bazę abonentów do 10,7 mln i w całym roku miał największe przyrosty netto w tym zakresie (91%). Od grudnia 2013 roku baza abonentów PLAY stanowiła około 19% całkowitej liczby abonentów na polskim rynku telefonii komórkowej. Udział użytkowników postpaid pozostał na stabilnym poziomie 44,4% w 2013 roku (44,6% w 2012).

W 2013 roku PLAY w dalszym ciągu rozwijał się bardzo dynamicznie. W porównaniu do poprzedniego roku całkowite przychody wzrosły o 3,9%, do 3.720 mln zł. Przychody od klientów wzrosły o 22,2%, do 2.918 mln dzięki silnemu wzrostowi bazy klientów przy stabilnym ARPU z połączeń wychodzących. Wzrost przychodów od klientów częściowo zrównoważył obniżenie stawek MTR, który przyczynił się do znacznego spadku ogólnych przychodów z połączeń w 2013 roku (w porównaniu do roku 2012). W drugiej połowie roku, kiedy obniżki MTR nie wpływały już na poziom przychodów, w czwartym kwartale całkowite przychody wzrosły do 979 mln zł – 4,5% więcej niż w trzecim kwartale, odzwierciedlając wpływ silnego rozwoju bazy abonentów.

Skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 25,9%, to 707 mln zł, co wskazuje na marżę skorygowanego zysku EBITDA na poziomie ok. 19%.

Jorgen Bang-Jensen, prezes PLAY, udzielił następującego komentarza: „Bardzo dobre wyniki za rok finansowy 2013 podkreślają konsekwentny i ciągły wzrost bazy abonentów, przychodów oraz rentowności. Nasz przyszły rozwój w dalszym ciągu będzie się opierał na efektywnej komunikacji oraz wdrażaniu zasady „value for money”. Pierwsze tygodnie 2014 roku są dla obiecujące dla PLAY oraz ciągłego rozwoju stabilnego rynku telefonii komórkowej w Polsce”.

Wyniki PLAY za cały rok 2013 oraz czwarty kwartał 2013 roku (w mln zł):

  3 kw. 2013 4 kw. 2013 Zmiana kwartał do kwartału 2012 2013 Zmiana rok do roku
Przychody operacyjne

 

937 979 4,5% 3.579 3.720 3,9%
Przychody od klientów 762 782 2,6% 2.388 2.918 22,2%
Skorygowana EBITDA 203 211 3,7% 562 707 25,8%
Marża EBITDA 21,7% 21,5%   15,7% 19,0%  
Całkowita liczba abonentów 10.297 10.733 4,2% 8.689 10.733 23,5%
Użytkownicy postpaid 4.564 4.770 4,5% 3.877 4.770 23,0%
Procent użytkowników postpaid 44,3% 44,4%   44,6% 44,4%  

 O Play

P4 Sp. z o.o., operator sieci Play, jest nastawionym na konsumentów operatorem komórkowym, który działa na polskim rynku, gdzie ma już ponad 10,7 mln abonentów. Play świadczy usługi komórkowe, usługi komunikacyjne i usługi transferu danych dla osób prywatnych i firm (w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw oraz biur przydomowych) w systemie prepaid oraz postpaid pod marką PLAY. Play dostarcza te usługi za pomocą szerokiej, nowoczesnej i oszczędnej sieci telekomunikacyjnej 2G/3G/4G LTE. Dzięki tej sieci PLAY zapewnia pokrycie do 89% obszaru Polski od 31 grudnia 2013 roku, a dzięki długoterminowym umowom roamingu oraz współdzielenia sieci z trzema innymi głównymi operatorami w kraju zasięg sieci zwiększa się do 99% populacji.

 

Uwaga!

Powyższy komunikat prasowy zawiera wybiegające w przyszłość oświadczenia. Nie należy w zbyt wielkim stopniu polegać na tych oświadczeniach, ponieważ są one obarczone rozmaitym ryzykiem oraz niewiadomymi w odniesieniu do działalności i otoczenia biznesowego Play Holdings 2 S.á r.l. i spółek zależnych (ogółem „Spółka”). Wiele z tych niewiadomych jest trudnych do przewidzenia i mogą one pozostawać poza kontrolą Spółki. Wybiegające w przyszłość oświadczenia zwierają informacje dotyczące możliwych lub założonych przyszłych wyników Spółki z działalności, w tym opisy strategii biznesowej. Oświadczenia te często zawierają słowa takie, jak: może, będzie, mogłaby, byłaby, powinna, oczekuje, planuje, spodziewa się, zamiesza, próbuje, wierzy, szacuje, przewiduje, potencjalny, kontynuuje, rozważa, prawdopodobny, oraz podobne wyrażenia. Wybiegające w przyszłość oświadczenia zawarte w tym komunikacie są oparte na naszych bieżących oczekiwaniach i szacunkach dotyczących przyszłych wydarzeń i trendów, które wpływają lub mogą wpływać na naszą działalność biznesową. Należy pamiętać, że oświadczenia te nie są gwarancją wyników. Zawierają one znane i nieznane ryzyka, niewiadome i założenia. Chociaż Spółka wierzy, że oświadczenia te są oparte na uzasadnionych założeniach, trzeba pamiętać, że na faktyczne wyniki finansowe i wyniki działalności wpływ mogą mieć liczne czynniki. W rezultacie, wyniki mogą się różnić od tych, przedstawionych w powyższych oświadczeniach

Zobacz więcej

22 KOMENTARZE

    • spokojnie, pewno go montują – atrapę – do reklamy z nowym celebryty… zasięgiem by się ktoś przejmował, pooglądaj „odświeżanie karty sim” na tel!

  1. Co oznacza że : 1) nadal jesteście małym operatorem 4,7mln abonentów stałych (tych którzy płacą abonament na umowy a nie karty przedpłacone) gdy tymczasem pomarańcza ma takich ponad 9,7 mln. 2) dynamika przyrostu klientów w 4Q wskazuje że skopaliście swoją czytelną dla klientów indywidualnych ofertę formuł S,M,L,XL i dlatego nastąpiło drastyczne wyhamowanie przechodzących klientów w 4Q 2013. 3) oferta dla firm (do których się dzwoni, a nie odwrotnie i w których z Internetu korzysta się w dzień częściej niż przeciętny Kowalski) nie jest atrakcyjna na tyle żeby hurtowo MŚP przechodziły do Was, a to skutkuje ujemnym wynikiem w kosztach i przychodach po zniesieniu asymetrii w MTR przy jednoczesnym bezsensownym dotowaniu przez PLAY starterów dla małolatów (czyli klienta najbardziej nielojalnego) i nabijającego połączenia tylko z pakietów dotowanych. Moim zdaniem konieczna jest poprawa taryf dla firm i to nie przez kolejne obniżki ale ewentualne zwiększenie i zróżnicowanie pakietów, zwiększenie korzyści pomiędzy abonamentem dla firm MSP a podobnym odpowiednikiem „cywilnym”. Całkowity brak ofert dla sektorów samorządowych na stronie internetowej nie przyciągnie do Was takich jednostek (tam się korzysta z internetu i tam się dzwoni). Niestety ale doradcy biznesowi nie załatwią wszystkiego bo nie znają tego rynku, a rynek samorządowy i jednostek budżetowych (to kilkadziesiąt do kilkuset numerów na jednostkę) zna oferty telekomów, tylko nie są one atrakcyjnie i czytelnie podane. Warto to zmienić zwłaszcza, że w nadchodzącym roku po nowelizacji PZP, 95% zamówieni na usługi telekomunikacyjne i Internet wypadnie z przetargów i trafi w lokalne postępowania podprogowe. Większość budżetu i samorządów obsługuje Plus i Orange a to niestety nędzna jakość w wykonaniu tego ostatniego.

  2. Stare Babice 6 km od W-wy: Wieża kupiona od wojska – tymczasowa stoi od 2 lat (przykładowe zdjęcie: . Kiedy wreszcie postawicie normalną wieżę – bo zasięg jest 0, 0, NIC!!!

  3. Nie wydurniaj się. Dałes im zarobić ale oni dali ci usługę. To parytet. Im zależy na liczbie nowych klientów.

  4. Odp dla Poll oczywiście ze ma ,wysokosc to tylko 25 m i ma mocno ograniczone możliwości. Wieza brdzie niala min 30 ja bym obstawial 40 m

  5. Kila tango : ma racje. Firmy przynoszą wyższe Arpu a są traktowane duzo gorzej niż w W3. Walczycie o klienta na kartę … Co za różnica czy pakiet bedzie kosztować 20 czy 21 PLN.. Konkurencja zrobi 19 PLN i tam ludzi pójdą … I to jest śmieszne …. A firmy ? Nie maja pakietu data roaming , ceny rozmów międzynarodowych kosmiczne , brak pakietów , jesli juz to tylko do Eu , dlaczego nie dołożyć usa i Kanady ( brak MTR )… Czy ktoś z Was pomyślał dlaczego firmy kupują oferty no limit ? Czy dlatego ze bedą wiecej dzwonić ? Nie … Kupują by mieć spokój i sie nie stresowac kosztami ( mimo ze pewnie wystarczyłoby mieć kilkaset minut i tez by może starczyło ). Zgodnie z powyższym dlaczego nie zrobić pakietu VIP w no limit PL , EU , Roaming , data w roamingu EU i jakieś dodatkowe kraje – Rosja , Turcja , Stany , Kanada , Chiny itd… Takie oferty są juz u innych operatorów za granica . I nie chodzi by taki pakiet kosztował 50 PLN, może kosztować duzo wiecej ale niech bedzie …, jako opcja chociaż …

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Reszta wiadomości