Tako rzecze rzecznik Play

Spider’sWeb apeluje – Rzecznik Play odpowiada

Na łamach Spider’sWeb ukazał się wczoraj apel poruszający kwestię wyłudzeń wykorzystujących SMS-y Premium. Jak wiecie w naszych relacjach z blogerami bywało różnie. Raz z wiatrem raz pod wiatr, ale uważam, że ten apel to fajna inicjatywa i być może pojawią się kolejne.

W ciągu dnia pojawiła się mała korekta apelu i już, już miałem nadzieję, że zmiana dotyczyć będzie wykluczenia naszej firmy, ale niestety nie. Moim skromnym zdaniem rzecznika, jak piszą prosi IMHO, ten apel nie powinien być do nas skierowany…ponieważ my w PLAY sporo w tym temacie dobrego już zrobiliśmy. Sytuacja z rana pokazuje jednak jak niewiele osób o tym wie, zatem pozwolę sobie ten temat rozwinąć dosyć dokładnie.

Play oferuje następujące zabezpieczenia przed nieuczciwymi praktykami na rynku usług Premium:

  • Wap Opt-In – na początku stycznia wyłączyliśmy dotychczasowy sposób zapisu do serwisów Premium za pomocą Internetu mobilnego (zwany potocznie WAP Opt-In). Nie oznacza to jednak, że użytkownik nie może zapisać się do serwisów za pomocą Internetu z telefonu. Może to zrobić, ale mechanizm został zmieniony. Do tamtej pory użytkownik wchodząc na stronę serwisu za pomocą Internetu mobilnego, a także po zaakceptowaniu informacji pojawiających się na Advice of Charge (inaczej karta płatnicza) zapisywał się do subskrypcji. Zmiana, którą wprowadzamy, wymaga dodatkowego potwierdzenia chęci zapisania się do serwisu poprzez wpisanie swojego numeru telefonu (MSISDN). Co oznacza mniej więcej tyle, że teraz sposób zapisu do serwisów za pomocą Internetu mobilnego jest u nas analogiczny do sposobu zapisu za pomocą Internetu stacjonarnego (za pomocą strony WWW, zwany Web Opt-In).
  • Planowane działania – wprowadzenie dodatkowego ostrzeżenia o chęci aktywacji usługi o podwyższonej opłacie (zamieszczonego np. w tym samym SMSie, który przychodzi do Klienta z kodem PIN w przypadku chęci zapisania się do usługi poprzez Internet  użytkownik wpisuje swój numer telefonu na stronie internetowej serwisu, a następnie otrzymuje PIN do aktywacji subskrypcji)
  • Bezpłatną usługę STOP SPAM – daje ona klientom możliwość zablokowania niechcianych i uciążliwych SMSów przychodzących z numerów skróconych zaczynających się od cyfr: 7,8,9 (wszelkie konkursy, loterie oraz inne usługi o charakterze rozrywkowym); aby tę usługę aktywować wystarczy wysłać SMS o treści STOP na numer 252 (opłata zgodna z cennikiem operatora, cena jak za zwykły SMS); należy pamiętać po samodzielnym wysłaniu przez klienta SMSa na dowolny numer Premium usługa STOP SPAM zostanie automatycznie wyłączona, aby nadal z niej korzystać – klient będzie musiał ponownie wyłączyć usługę;

Czego nie blokuje STOP SPAM?

• Do klienta cały czas doręczane będą SMSy wysyłane z pozostałych numerów skróconych oraz tekstowych nadpisów (gdzie nadawcą zamiast numeru jest nazwa), czyli np. bankowe kody jednorazowe, powiadomienia wysyłane m.in. przez placówki medyczne, czy też informacje o specjalnych promocjach i ofertach np. z programów lojalnościowych, w których klient jest zarejestrowany.

• Do klienta doręczane będą także wiadomości z zamówionymi Prenumeratami SMS (numer skrócone zaczynające się od cyfry 5 i 6)

• Usługa blokuje tylko wysyłane SMSy. MMSy będą dostarczane do klienta.

  • Blokady usług Premium – jest to grupa usług dodatkowych, która umożliwia blokowanie korzystania z niektórych lub wszystkich usług Premium:
  • Blokady rodzajów usług – dzięki niej Klient może określić usługi i /lub usługę o podwyższonej opłacie, którą chce zablokować, tj.:

a) połączenia na Numery Specjalne (SMS, MMS, głosowe)

b) Przychodzący SMS/MMS Specjalny

c) WAP Specjalny i pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4

d) Serwisy strumieniowej transmisji wideo

Klient może zlecić włączenie blokady w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:

a) poprzez wysłanie Bezpłatnej wiadomości SMS na numer 8002 o treści:

o „blokada sms” w celu blokady połączeń z Numerami Specjalnymi SMS,

o „blokada mms” w celu blokady połączeń z Numerami Specjalnymi MMS,

o „blokada prenumeraty„, w celu blokady Przychodzących SMSów/MMSów Specjalnych

o „blokada wap” w celu blokady usługi Wap Specjalny,

o „blokada streaming” w celu blokady serwisów strumieniowej transmisji wideo

o „blokada voice” w celu blokady połączeń głosowych z Numerami Specjalnymi

b) za pośrednictwem Obsługi Klienta (nr *500);

c) w Punkcie Sprzedaży P4;

d) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.

  • Blokady ceny usług – dzięki niej użytkownik może zablokować możliwość korzystania z usług, których cena przekracza określoną przez użytkownika cenę maksymalną:

a) Blokada 3zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 3,69 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.

b) Blokada 9zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwis serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 11,07 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.

c) Blokada 15zł – blokowane są SMS/MMS Specjalny oraz Przychodzący SMS/MMS Specjalny, połączenia głosowe na Numery Specjalne, a także WAP Specjalny i serwis serwisy strumieniowej transmisji wideo, pobieranie Treści Multimedialnych z Serwisu Internetowego P4 lub Serwisu Mobilnego P4, których cena przekracza 18,45 zł z VAT za jednostkę rozliczeniową.

Klient może zlecić włączenie określonej blokady lub jej zmianę na inną w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:

a) poprzez wysłanie Bezpłatnej wiadomości SMS na numer 8003 o treści:

◦„blokada 3″,

◦„blokada 9″,

◦„blokada 15″

b) za pośrednictwem Obsługi Klienta (nr *500);

c) w Punkcie Sprzedaży P4;

d) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.

  • Blokady progu kwotowego – dzięki tej usłudze Klient może wybrać jeden z trzech dostępnych progów kwotowych (odpowiednio 35 PLN, 100 PLN albo 200 PLN brutto) po przekroczeniu których, zostanie zablokowany dostęp do usług  o podwyższonej opłacie; W momencie przekroczenia przez Klienta 80% kwoty wybranego progu, Klient zostanie o tym poinformowany za pośrednictwem wiadomości SMS. Po otrzymaniu ww. powiadomienia Klient nadal będzie miał możliwość korzystania z usług o podwyższonej opłacie; w momencie przekroczenia przez Klienta wybranego progu kwotowego, użytkownik zostanie o tym poinformowany za pośrednictwem wiadomości SMS, a korzystanie z usług o podwyższonej opłacie zostanie zablokowane, w zależności od oferty, z której korzysta Klient, do końca danego Okresu Rozliczeniowego (w przypadku Abonentów) lub miesiąca kalendarzowego (w przypadku Użytkowników i Abonentów ofert typu „Mix”).
  • Blokada Premium – dzięki tej usłudze użytkownik może całkowicie zablokować możliwość korzystania z wszelkich usług o podwyższonej opłacie; po włączeniu blokady użytkownik nie będzie otrzymywał Przychodzących SMSów/MMSów Specjalnych (Prenumerat), które były zamówione przed włączeniem blokady

Użytkownik może zlecić włączenie blokady w jeden z poniżej przedstawionych sposobów:

a) za pośrednictwem Biurem Obsługi Klienta (nr *500);

b) w Punkcie Sprzedaży P4;

c) za pośrednictwem serwisu internetowego Play24.

Należy również zauważyć, że rynek Premium potrzebuje usług o podwyższonej opłacie, do których można zapisać się za pomocą Internetu (przez WWW lub Internet mobilny). Jako operator sieci komórkowej mamy obowiązek umożliwić świadczenie tego typu usług oraz nie blokować swobody działalności gospodarczej w tym względzie.

Reasumując zrobiliśmy w temacie sporo, bo podobnie jak Was wkurza nas to co robią różne firemki spod ciemnej gwiazdy. Co zrobili inni nie wiem, bo my koncentrujemy się na klientach PLAY. Na szczęście czasy eldorado dla takich akcji, czasy wielkich loterii z reklamami telewizyjnymi już się dawno skończyły. Ktoś je jeszcze pamięta?

Komentarze

  1. Mateusz Nowak napisał(a):

    Marcinie, dziękuję za odpowiedź na nasz list otwarty!Raportuj

  2. kiła tango napisał(a):

    A kiedy zablokujecie treści porno dostępne dla dzieci?
    Podpowiem bardzo proste rozwiązanie które zapewne znacie:
    W VODAFONE UK dostęp do treści erotycznych jest domyślnie zablokowany w profilu użytkownika (niezależnie czy abonamentowy czy „pay as you go” – na kartę). Jeżeli użytkownik życzy sobie dostępu do tych treści w mobilnym internecie czy serwisach sms/ wap itd to musi z prawa jazdy przepisać numer identyfikacyjny zawierający zakodowaną datę urodzenia coś co jest nadawane przez ich DVLA. W PL odpowiednikiem jest przecież numer PESEL którego podanie nie jest wymagane przy rejestracji karty ale może być do aktywacji dostępu do treści erotycznych i przemocowych. A swoją drogą to dobry pomysł na kampanię o tym jak PLAY dba o rodzinę i bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników sieci przed przemocą itd.Raportuj

    • Karol Czarnecki napisał(a):

      W UK prawnie to uregulowali, dlatego sieci komórkowe domyślnie blokują takie rzeczy. U nas wystarczy włączyć taką blokadę, wchodząc na wap.play.pl i wybierając odpowiednią opcję.Raportuj

      • kiła tango napisał(a):

        Właśnie o to domyślne blokowanie chodzi. Dlaczego nie możecie tego zrobić, choćby w formule rodzina reklamując jako bezpieczny internet dla rodzin? Nie chodzi o blokowanie wapu bo to tylko jeden z kanałów dostępu do internetu w komórce, tylko o blokowanie w sieci operatora wyświatlania w Internecie (niezależnie od kanału dostępu) treści o charakterze przemocowym i seksualnym – domyślnie do 16/18 r życia. Uwalniający te treści mechanizm weryfikacji wieku wymaga rejestracji karty a sam może być oparty o PESEL, albo o nr prawa jazdy, albo o inne dane zakodowane w nowych dowodach osobistych. To kwestia wyboru stałego algorytmu.Raportuj

        • Krzysiek Sylwerski napisał(a):

          Odpowiedź padła w tekście: „Jako operator sieci komórkowej mamy obowiązek umożliwić świadczenie tego typu usług oraz nie blokować swobody działalności gospodarczej w tym względzie.”
          Jeśli ktoś jednak chce może taką blokadę na swój numer założyć za darmo :)Raportuj

          • kiła tango napisał(a):

            Nie pie**! Pomyśl, zanim odpowiesz korporacyjnym bełkotem. W imię „wolności gospodarczej” ograniczacie moje (i nie tylko moje) dobra osobiste i możliwość wychowywania dzieci bez narażania na dostęp do przemocy i treści seksualnych. Jasne kasa dla sieci jest ważna z tego typu transferu danych, to zrozumiałe. tlko dlaczego w Niemczech w UK, irlandii, we Francji w Hiszpanii jest tej wolności gospodarczej więcej niż tu, a tam nikogo nie dziwi że treści dla dorosłych są blokowane domyślnie.
            To w żaden sposób nie ogranicza wolności gospodarczej, bo ta z definicji skierowana jest do dorosłych obywateli (posiadających pełną zdolność do czynności prawnych) i świadomych swoich wyborów, a dzieci nie są świadome ani podejmowanych decyzji ani konsekwencji.Raportuj

            • jadźka napisał(a):

              Cóż za kultura osobista. pogratulować. Od razu zachęca do czytania…Raportuj

            • Czytelnik napisał(a):

              Kwestia dostępu do takich czy innych treści za pośrednictwem wpisania jakiegoś numeru (np. Pesel) to raczej parodia a nie zabezpieczenie. Dzieci i młodzież wychowane na pirackich grach, przyzwyczajone do generatów kodów szybciej zdobędą nr pesel z internetu niż dorosły odczyta swój z własnego dowodu.Raportuj

            • yaagiel napisał(a):

              Kolego ,ale to że Twoje dzieci oglądają pornosy na telefonie to nie znaczy, że wszystkie to robią. Twoja drogą rozumowania, całe społeczeństwo nie obejrzy pornosa bez podania peselu, bo Twoje dziecko ogląda, a Ty nie do końca wiesz jak sobie z nim poradzić i/lub nie umiesz poradzić sobie z założeniem blokady samodzielnie. Mój kuzyn ma uczulenie na orzechy, ŻĄDAM wycofania wszelkich orzechów w Polsce, bo jeszcze się nie daj Boże dziecko naje orzeszków.Raportuj

    • KonradKoneczny napisał(a):

      Myślisz, że 15 latek nie jest w stanie dodać sobie podczas wpisywania nr pesel +3 w drugiej cyfrze swojego numeru?Raportuj

      • kiła tango napisał(a):

        nie jest. PESEL to nie jest zbiór liczb przypadkowych zawiera nie tylko datę urodzenia ale i informację o płci i cyfrę kontrolną z algorytmu. Do tego trzeba wiedzieć jak to policzyć. Myślę że większość nastolatków nie wie a nawet gdyby wiedzieli jak to roboty systemowe w CRM operatora sprawdzą że już taki numer pesel jest na inne imię i nazwisko i zablokują. Tu nawet nie trzeba zgody na przetwarzanie danych tylko prosty matematyczny algorytm sprawdzający czy numer pesel już się w bazie nie pojawił.Raportuj

        • gość napisał(a):

          generatorów numerów PESEL w internecie bardzo dużo, bez problemu do obejście w mniej niż 2 sekundyRaportuj

          • kiła tango napisał(a):

            co innego generator, a co pesel w bazie crm operatora i jeszcze co innego narażanie dzieci na treści które nie są pożądane przez ich rodziców. Jak się uprzesz to nawet generator numerów kart kredytowych znajdziesz , tylko gdzie zastosujesz?
            dzieci do 12 -13 nie muszą być narażone na tego typu treści / sms / reklamy / itd inie będą szukać na siłę obejścia jeśli nie będą od urodzenia zasypywane tym chłamem. Dla przykładu Z ŻYCIA: wytłumacz w miejscu publicznym trzylatkowi co to są prezerwatywy? bo jakaś kretynka z drogeryjnej sieci sklepów uznała że trzeba je wyeksponować przy kasie na wysokości wzroku dziecka (a są opakowane w kolorowe i błyszczące pudełka). Jak będziesz miał dzieci zrozumiesz problem. Oczywiście nie chodzi o dostęp do Internetu tak małego dziecka ale o problem generalnie z trochę starszymi dziećmi które czerpią z sieci wzorce bez opamiętania.Raportuj

            • jadźka napisał(a):

              A co w przypadku kart prepiad? Wystarczy wpisać numer PESEL kogoś dorosłego i już. W ogóle masz pretensje do operatora czy do kogo? Takie mamy społeczeństwo/kulturę czy nie wiem co, że treści o których piszesz są wszędzie i trudno od nich uciec. Rozumiem, że Ci źle, że Twoje dziecko ma do nich dostęp, ale kurcze, hejt chyba jednak pod zły adres.Raportuj

            • Ania napisał(a):

              To może lepiej z dzieckiem porozmawiać i wytłumaczyć, niż zrzucać odpowiedzialność na operatora?Raportuj

            • Krzysiek Sylwerski napisał(a):

              +1Raportuj

            • yaagiel napisał(a):

              Ty naprawdę jesteś gwiazdą, ŻĄDAM dodatkowo absolutnego wycofania prezerwatyw w Polsce, bo dziecko kiła tango zobaczyło paczkę gumek w sklepie, a rodzic nie wiedział jak wytłumaczyć co to, więc został wprowadzony w zakłopotanie, co wywołało dożywotnią traumę przed drogeriami, co może wiązać się z zagrożeniem zdrowia. Walcz ZDECYDOWANIE o odszkodowanie za doznane szkody moralne. Gumka do kupienia w sklepie?!!?? To powinno być w jakimś sklepie dla zboczeńczów!! Skandal!! Tfu!!Raportuj

      • crash napisał(a):

        jak sobie dodasz 3 do drugiej cyfry to staniesz się młodszy o 3 lata przecież.Raportuj

  3. Tymek66 napisał(a):

    Potwierdzam – od jakiegoś czasu próba wysłania SMS premium kończy się ostrzeżeniem – gratuluję i dziękuję za troskę i działania ochronne:)Raportuj

  4. luke napisał(a):

    Rozumiem że mowa to o tzw. automatycznych SMS Premium gdzie pobierane są regularne opłaty? Jeżeli tak to powiem w ten sposób: jakich by operatorzy zabezpieczeń nie stosowali, nie znajdą takiego które zablokuje ludzką głupotę.Raportuj

  5. LoL napisał(a):

    Co nas to obchodzi ?? wstydźcie się takich smsów jak „Chcesz zobaczyć moją gorącą ci** wyślij sms …..” wy w ogóle normalni jesteście ??Raportuj

    • Krzysiek Sylwerski napisał(a):

      Jeśli otrzymujesz SMS-y o takiej treści najpewniej zapisałeś się do danej usługi.
      Play nie wysyła takich komunikatów „tak sobie”.Raportuj

      • KonradKoneczny napisał(a):

        Niestety ale wzięcie udziału w subskrypcji horoskopu, nawet kilka lat temu (2-3) przy płatności SMS premium na 7 dni otrzymywanego SMSem, powoduje dodanie numeru do bazy i nawet przy skorzystaniu ze zwykłej usługi, czy zakupu normalnej tapety, klient spamowany jest nawet reklamami erotycznymi niestety…Raportuj

      • KonradKoneczny napisał(a):

        Nie mówię o PLAY ale o innych firmach np. Wapster, Papla.Raportuj

    • jadźka napisał(a):

      Sprawdź, czy masz zablokowane wiadomości sieciowe w telefonie.Raportuj

  6. Robert Olejnik napisał(a):

    Należy pamiętać, że często sami pomagamy nieuczciwym firmom w tym procederze. Obserwuję jak chętnie znajomi biorą udział w różnych sms-owych konkursach. W ciemno akceptuję regulaminy i … następnie się denerwują ;-)
    Informacja o możliwościach blokad, bardzo przydatna.Raportuj

  7. To co złe to Operator napisał(a):

    Świetne zabezpieczenie , ale i tak klienci zwalą winę na operatora i że to operator nabija sobie kasę . Klienci myślą że to co związane z tele i operatorem to należy do operatora i cokolwiek kliknie uruchomi jest od operatora . Klikam i nie czytam , a jak by coś nie tak to do operatora .Raportuj

Dodaj komentarz

Przed napisaniem komentarza zapoznaj się z Regulaminem korzystania z bloga jeśli Twój komentarz nie wyświetli się od razu, poczekaj cierpliwie na jego publikację.

Przypięte posty